Cílem krátké návštěvy hlavního města je Museum Kampa, v němž probíhá výstava děl mého
oblíbence Zdeňka Buriana, uspořádaná ke 110. výročí jeho narození. Tedy, ne že bych nebyl v Lašském muzeu v
Kopřivnici, v Muzeu Zdeňka Buriana ve Štramberku, v brněnském pavilonu Anthropos a v ZOO ve Dvoře Králové
(tam všude jsou jeho obrazy), ale tady jsou mnohé vystaveny vůbec
poprvé.
Z
Hlavního nádraží mířím na Senovážné náměstí, dříve
Gorkého. V novorenesanční budově od architekta Achilla Wolfa je
dnes pětihvězdičkový hotel Boscolo, ale původně to bylo sídlo
Hypoteční banky
a za „socíku“ dvou
pošt, konkrétně
025 a 120 025.
Ale co
možná málokdo věděl byla skutečnost, že v
útrobách tohoto obrovského paláce měla StB svá pracoviště na
kontrolu pošty, kde se více či méně nápadně nebo také
nenápadně ztrácely
vytipované zásilky za dveřmi, kam jinak nikdo nesměl. Už někdy
v roce 1954 bylo jenom v Praze „prosledováno“ (oficiálně
používaný termín) dva
tisíce dopisů denně!
Aby si tuto činnost StB racionalizovala a ulehčila, nasadila v roce
1964 parní rozlepovačku s krycím názvem Jezero a
aby se jim to pak dobře
lepilo, pneumatický lis. Rozvinutý systém porušování listovního
tajemství, které u nás bylo uzákoněno v roce 1870, dosáhl svého
vrcholu v období po Chartě 77.
Pokračuji
na Staroměstské náměstí a přes „Malý ryneček“ se ubírám
Karlovou ulici k Vltavě.
Je půl desáté, návštěvníků (bráním
se použít slova
turistů) je na Karlově mostě pomálu, takže si mohu v klidu
prohlížet jednotlivá barokní sousoší (lépe
řečeno jejich kopie) a
vychutnávat si pohled na úžasné panoráma Hradčan.
Dnes je na Karlově mostě možno vidět ledacos:
Už
poněkolikáté se pokouším vyfotit sochu Bruncvíka, sluníčko mi ale nikdy nedovolí úhel, který by mi vyhovoval. Ani dnes to není ono,
a tak si alespoň udělám fotku domu, kde žil malíř a ilustrátor
Adolf Kašpar (loni uplynulo 80 let jeho úmrtí). Jeho ilustrace
Babičky se mi jako malému klukovi líbily mnohem víc, než text
naší paní Boženy...
Sochu
Bruncvíka vytvořil v roce 1886 z pískovce Ludvík Šimek
(1837–1886), mimo jiné autor pomníku Josefa Jungmanna a
Jugmannově náměstí. Na rozdíl od ostatních soch a sousoší
na Karlově mostě je
Bruncvík umístěn na hřebenu ohlaví mostního pilíře, takže je
dobře viditelný i
z lodí plujících po Vltavě. Zpodobňuje rytíře v přilbě
s taseným zlaceným mečem v pravici, štítem se znakem
Starého Města pražského po boku a s věrným lvem
u nohou. Je
volnou rekonstrukcí fragmentů původní sochy rytíře z 15.
století (patrně od Matěje Rejska), která představovala rytíře
s plnovousem opírajícího
se o meč. Pravděpodobně
vyjadřovala právo Starého Města pražského nad mostem, podobně
jako sochy rytíře
Rolanda na jiných mostech či radnicích. Za třicetileté války
roku 1648 byla horní část sochy těžce poškozena švédskou
dělostřeleckou koulí, torzo sochy a původní podstavec jsou
uloženy v lapidáriu Národního muzea.
Podle
legendy se
Bruncvík, syn českého knížete Žibrida, který pro zemi dobyl
znak orlice, rozhodl získal lepší erbovní znamení, a
proto se s početnou
družinou vydal do světa. Zažil
různá dobrodružství, bojoval s všelijakými exotickými zvířaty
a obludami a
tím, že zabil strašného draka, zachránil život lvovi a
získal jej
do českého znaku. Legendu
zařadil do svých Starých pověstí českých Alois Jirásek a
pravděpodobně jde o
českou modifikaci příběhu o Sindibádovi či Odysseovi.
Schodištěm
postaveným v roce 1884 sestupuji z Karlova mostu na Kampu.
Romantická Kampa je nepravý ostrov, oddělený uměle vytvořenou
mlýnskou strouhou zvanou Čertovka. Nejstarší zmínka o mlýnech
na Kampě pochází z roku 1393, není však pochyb, že vznikly
daleko dříve – stopy bádání vedou do 10. století.
V roce 1478 měšťané věnovali Václavovi Sovovi z Liboslavi
pozemek, aby si zde zřídil dům, hamr a mlýn na mouku, jehož
jméno přetrvalo dodnes. Výrazné změny v historické podobě
Sovových mlýnů jsou spojeny se jménem Františka Odkolka, který
je odkoupil a nechal
novogoticky přestavět na parní. V roce 1896 mlýny vyhořely a v
roce 1920 je koupila pražská obec. Po druhé světové válce zde
měla sídlo Československá akademie věd, byl zde Ústav pro
českou a světovou literaturu, Kabinet a knihovna Zdeňka Nejedlého
a Kabinet pro studium českého divadla. Část budovy využívala
Umělecká řemesla, obec zde měla truhlářské a klempířské
dílny.
Díky
iniciativě sběratelky umění Medy Mládkové a jejího manžela
Jana Mládka zde po roce
2000 vzniklo Museum Kampa
a je
jistě zajímavé, že již mezi světovými válkami se zde
uvažovalo o zřízení
moderní galerie.
Meda
Mládková se narodila v Zákupech a
v roce 1946 odešla do
Švýcarska. V Ženevě
vystudovala ekonomii a spolu s dalšími československými exulanty
vydávala časopis Současnost. Poté se věnovala studiu
dějin umění na pařížské Sorbonně a v l´École du Louvre.
Založila první československé exilové
nakladatelství – Edition Sokolova, kde vydala první knihu o
Toyen, napsanou André Bretonem, básně Ivana Blatného a Peroutkova
díla.
Jan
Mládek se narodil roku 1912 v Polsku a vystudoval univerzitu v
Praze. V roce 1939 odešel do Anglie a studoval v Londýně. V USA na přání prezidenta Beneše pracoval na přijetí
Marshallova plánu. Po roce 1945 byl jedním z prvních guvernérů
Mezinárodního měnového fondu. S Medou se seznámil v roce 1953 v Paříži a v roce 1960 se usadili ve Washingtonu.
Během společného života neustále podporovali československé
umělce a vybudovali rozsáhlou uměleckou sbírku, na jejímž
počátku stál malý obrázek Františka Kupky. Jan
Mládek zemřel těsně před revolucí v roce 1989, a tak se již
sama Meda, v souladu s přáním svého muže, rozhodla
věnovat celou sbírku Praze a rekonstruovat pro ni budovu Sovových
mlýnů. Slavnostní položení základního kamene pro rekonstrukci bylo 25. května 2000. Veřejnost se mohla poprvé
podívat do Sovových mlýnů ve dnech 26. až 29. září 2001.
Přišlo kolem patnácti tisíc lidí.
Od
svého slavnostního otevření v září roku 2003 pečuje Museum
Kampa – Nadace Jana a Medy Mládkových o rozsáhlé sbírky dvou
ikon v dějinách umění 20. století – Františka Kupky a Otto
Gutfreunda – a o Sbírku středoevropského moderního umění,
vypovídající o historii tzv. východního bloku. Zpřístupňuje
tyto sbírky veřejnosti a rovněž pořádá řadu krátkodobých
výstav.
Jak
už jsem ale napsal v úvodu,
já přišel
jsem z jiného důvodu.
V
úžasu zůstávám stát hned u pokladny. Starší seriózní pán
mi odpoví na pozdrav a neptá se, ale rovnou
konstatuje:
– To
je na mně vidět?
– No,
já to poznám. Samotný pán, ve Vašem věku a v tuhle denní
dobu...
Nevěřícně
kroutím hlavou, kupuji si vstupenku a odcházím do příslušného
sálu. Museum Kampa a
Retro Gallery v něm
představují
více než čtyřicet barevných děl významného českého malíře
a ilustrátora Zdeňka Buriana (1905–1981), z nichž mnohé jsou
vystaveny vůbec poprvé.
Prezentovaný
soubor zahrnuje tři tematické celky. Nejpočetnějším oddílem
jsou „brakové“ obálky, vytvořené pro nakladatelství
Toužimský a Moravec, Stanislav Nikolau, Sfinx a Smena, převážně
z let první republiky, ovšem nechybí ani léta
padesátá.
Menší formáty dobrodružných obálek doplňují větší formáty
ze souboru Širým světem, zachycující odlehlé a exotické kouty
světa spolu s jejich obyvateli. Na ně pak navazuje čtveřice
geografických děl Země a lidé (Maori, Indiánský náčelník,
Indiánka z Chaca, Indián z Mataco), kde se Zdeněk Burian zaměřil
výhradně na věrné vyobrazení tváří obyvatel ze vzdálených
koutů zeměkoule.
Název výstavy Až na konec světa spojuje všechny zmíněné celky
v jeden. Zdeněk Burian svými díly obsáhne celý svět, ať už
skrze dobrodružné obálky, díla Širým světem či tváře
exotických obyvatel. Zavádí
nás k amazonskému veletoku, k americkým mrakodrapům, na vyprahlé
pouště i do rozvodněných řek a bouřících vodopádů. Takže skoro až na konec světa.
Stejnou
cestou se vracím ke Karlovu mostu. Míjím mohutný
platan a pomník Josefa Dobrovského. Na
žulovém podstavci je umístěna
bysta z carrarského mramoru, vytvořená
podle modelu prof. Tomáše
Seidana z roku
1891 Václavem Žďárským
v roce 1902. Pomník sem
byl přemístěn z Vrchlického sadů při úpravě parku v
roce 1949.
Jen
pár metrů odtud stojí Werichova vila, které se týká dobrá
zpráva stará pouhé dva dny. Zastupitelstvo
městské části Praha 1
podpořilo projekt Nadace
Jana a Medy Mládkových
a rozhodlo o přidělení Werichovy vily Museu Kampa. V roce 2002 ji poničila povodeň, dvanáct let vila chátrala, ale snad
již na jaře bude zpřístupněna veřejnosti. Kromě
živé interaktivní expozice věnované Janu Werichovi a významným
osobnostem, které dům obývali, by
jeho prostory měly
být věnovány
lektorský a doprovodným
vzdělávacím
programům pro
děti, mládež i dospělé, konferencím, diskusním programům,
autorským čtením apod.
Žádné komentáře:
Okomentovat