Vzpomínáte
si ještě na úzké jízdenky z lepenky? A na průvodčí s
kleštičkami, kterými do nich udělali malou kulatou dírku?
Vynálezcem
těchto jízdenek byl Thomas Edmondson (1792–1851), přednosta malé
stanice v anglickém Miltonu. Nejprve vymyslel systém ukládání
kousků kartonu do tzv. ternionů – svislých zásobníků, kde po
vytažení jedné jízdenky povyklouzla další, potom nohou ovládaný
datovací přístroj a později si nechal patentovat stroj, který
jízdenky tiskl a zároveň opatřoval sériovým číslem.
K zahájení prodeje lepenkových jízdenek došlo v roce
1838 a záhy se rozšířily nejen po Velké Británii, ale po mnoha
zemích světa. Německé dráhy zavedly lepenkové jízdenky již
v roce 1848, v Rakousko-Uhersku se začaly vydávat až po
roce 1860 a jejich rozšiřování bylo jen pozvolné. Na našem
území se poprvé objevily 1. dubna 1865 v Praze a prodávaly se na
cestu do Brna. Tiskly se ovšem ve Vídni, a to přibližně až do
roku 1890.
Lepenkové
jízdenky se staly neodmyslitelnou součástí železnice a jejich
soumrak nastal až v souvislosti s rozšířením výpočetní
techniky. Největší nevýhodou lepenkových jízdenek byla absence
ochranných prvků, daly se snadno zneužít pro opakovanou jízdu a
nebylo je možné strojově zpracovávat pro statistické účely.
Jejich éra skončila na našich železnicích po téměř 140 letech
– v sobotu 9. června 2001.
Rozměry
lepenkových jízdenek byly 57 x 30,5 x 0,8 mm, a to ve všech
zemích. U nás se pro přehledné a rychlé rozlišení
druhů jízdenek používal jednoduchý systém barevného označení.
První třídě náležela žlutá barva, druhé zelená a třetí
třídě hnědá. Po zrušení třetí třídy se barevné značení
posunulo a v 80. a 90. letech 20. století, kdy se již blížil
zánik lepenkových jízdenek, se většinou všechny jízdenky
tiskly v „přírodní“ hnědé barvě, případně bílé či šedé.
Dříve
cestování spěšným vlakem nebo rychlíkem vyžadovalo speciální
příplatek. Rychlíkové příplatky charakterizovaly šikmé pruhy
v barvě třídy z levého horního do pravého dolního rohu
jízdenky. V pozdější době byly zavedeny rychlíkové jízdenky,
kde byl již příplatek započítán v ceně, a taková jízdenka
měla uprostřed úzkou svislou červenou čáru.
Dnes se s lepenkovými jízdenkami můžete setkat buď u společnosti Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD), nebo při různých nostalgických jízdách.
Dnešní jízdenka vypadá úplně jinak – a také se jí prý říká Smlouva mezi cestujícím a přepravcem. No fuj!
A teď ještě ke kleštičkám zmíněným v úvodu. České dráhy s nimi skoncovaly v roce 2007, kdy je nahradily razítky – samonamáčecími „trodatkami“. A světe, div se, po osmi letech zjistily, že se jejich používání neosvědčilo! Razítka prý jízdenky neoznačují tak dobře jako kleštičky, navíc otisk lze z moderního termocitlivého papíru údajně setřít. Moderní kleště německé výroby ovšem jízdenky nejen proděravějí, ale vyznačí i datum a číslo vlaku. Používají je německé a rakouské dráhy a nyní je testují ČD.
Dnes se s lepenkovými jízdenkami můžete setkat buď u společnosti Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD), nebo při různých nostalgických jízdách.
Dnešní jízdenka vypadá úplně jinak – a také se jí prý říká Smlouva mezi cestujícím a přepravcem. No fuj!
A teď ještě ke kleštičkám zmíněným v úvodu. České dráhy s nimi skoncovaly v roce 2007, kdy je nahradily razítky – samonamáčecími „trodatkami“. A světe, div se, po osmi letech zjistily, že se jejich používání neosvědčilo! Razítka prý jízdenky neoznačují tak dobře jako kleštičky, navíc otisk lze z moderního termocitlivého papíru údajně setřít. Moderní kleště německé výroby ovšem jízdenky nejen proděravějí, ale vyznačí i datum a číslo vlaku. Používají je německé a rakouské dráhy a nyní je testují ČD.
Přeji dobrý den,překvapuje mě jakou oblibu a radost či poznání ta věc dělá.Mám na mysli lepenkovou jízdenku.Tomuto oboru se snažím věnovat volný čas již delší dobu,ale neopomíjí i jiné železniční věcičky o které nemají zájem muea.Přeji Vám mnoho radosti při poznávání a přji hezký den.Rokos Jiří /rokosjiri69.seznam.cz/
OdpovědětVymazatDíky za Váš zájem o moje plky, čtení komentářů mi přináší další radost.
VymazatJak se jmenoval " STROJEK " v osobní pokladně ČD který razil datum na lepenkovou jízdenku? DĚKUJI
OdpovědětVymazatByl to kompostér
VymazatDobrý deň dali by sa zohnať čisté listky alebo ešte lepšie nespravil by niekto listky z vlastnou štartovacou a konečnou stanicou ? Nepoznáte niekoho náhodou?
OdpovědětVymazatBohužel, v tomhle Vám nijak nepomohu...
Vymazat