pondělí 14. března 2022

Bitva u Světlé

Před 595 lety se střetli husité s vojskem Albrechta Rakouského

Karel Seidler ve své Kronice města Světlé od roku 1207.–1886. uvádí, že v roce 1427 byla Světlá vypálena husity. Pravda to je i není. Pravda je, že bylo vypáleno město Světlá, ale není pravda, že to byla Světlá, která má dnes zeměpisné upřesnění nad Sázavou (nemluvě o tom, že tehdy rozhodně nemohla být městem)!
Seidler si to z prstu nevycucal, ale použil tvrzení J. Schallera, který ve svém díle Topographie des Königreichs Böhmen (Czaslauer Kreis) z roku 1787 píše, že v roce 1427 došlo u Světlé ke krvavé bitvě, při které celé město lehlo popelem. K této bitvě ovšem došlo u městečka Zwettl (Světlá) v Dolním Rakousku. 
Když po prohrané bitvě u Ústí nad Labem (16. června 1426) vtrhly na jižní Moravu katolické síly pod velením vévody Albrechta Habsburského (1397–1439), zetě Zikmunda Lucemburského, málem padla Břeclav, ale Prokop Holý (1380–1434) v čele husitských vojsk rychlým přesunem městu pomohl. Katolíci se stáhli, ale na jaře roku 1427 se s husity utkali u Zwettlu. O zhruba čtyřhodinové bitvě jsou různorodé informace, dokonce ani datum není zcela jasné! Historici většinou pracují s datem 14. března, ale objevuje se i 25. březen... Podstatné je to, že výsledkem byla opět porážka katolického vojska a zhruba čtyři tisícovky mrtvých na jejich straně. Husité po vítězné bitvě město zapálili a vrátili se domů. 
Bitvou u Zwettlu zahájili novou etapu husitského válečnictví, neboť dosáhli prvního významného úspěchu na zahraničním území. Šlo o první zahraniční „spanilou jízdou“ neboli rejsu. V letech 1427–1433 podnikli husité několik zahraničních rejs do Horních Uher, Slezska, Lužice, Saska a Falce, které se staly zdrojem kořisti a získání zásob.
*  *  *
Dnešní Zwettl má asi jedenáct tisíc obyvatel, poblíž města (asi 3,5 km severovýchodně) dodnes funguje mužský cisterciácký klášter latinsky zvaný Clara Vallis (česky Světlé údolí), založený koncem roku 1137 za souhlasu rakouského markraběte Leopolda III. ministeriálem Hadmarem I. z Kuenringu jako rodový klášter. Budovy kláštera jsou směsicí slohu románského, gotického a přestavby z doby barokní.

Znak města na internetu publikoval Isidor Welti dne 13. července 2020.

Žádné komentáře:

Okomentovat