středa 18. května 2022

Týden na Liberecku (VI)

(předchozí článek Týden na Liberecku V)
Z Křižan přes čtyři vrchy do Rynoltic

V devět hodin odjíždíme z Liberce vlakem do stanice Křižany a jdeme se podívat na někdejší Solvayův lom. Nejprve míříme na vyhlídku – je úžasná, je vidět Ralsko, Tlustec a spousty dalších kopců, ale na focení je poměrně mlhovno...
Třípatrový Solvayův lom, který byl svou velikostí nejrozlehlejší v Ještědském pohoří byl v provozu ještě ve 20. letech 20. století, ložisko vápence bylo vytěženo v roce 1915. Vápenec byl používán v Neštěmicích k výrobě uhličitanu sodného (sody) tzv. Solvayovou metodou. V současné době je lom zarostlý náletovými dřevinami. V jednom z pater lomu se nachází Loupežnická jeskyně, která je ale pro veřejnost z bezpečnostních důvodů uzavřena. Ve vchodu je nainstalována železná mříž:
Pokračujeme po červené turistické značce a u kapličky sv. Kryštofa, která byla postavena a vysvěcena v roce 1763, chvíli klábosíme s odpočívající dvojicí starších turistů.
Postupně zdoláváme vrchy Malý Vápenný (687 m), německy Kleiner Kalkberg, a Zdislavský Špičák (688 m), kde jsou zbytky jakéhosi domku. V sedle Trávník (666 m) obědváme z vlastních zásob a pak stoupáme na Vápenný (790 m), v minulosti nazývaný Vápenný vrch nebo také Velký Vápenný. Při sestupu protínáme linii řopíků a procházíme přírodní rezervací Velký Vápenný s výskytem přirozených bučin, krasových jevů (nepřístupná Západní jeskyně), netopýrů a vrápenců.
V místě, kde se červeně značená cesta prudce stáčí doleva, pokračujeme rovně výstupem na Jitravský vrch (651 m), vytvořený vulkanickou činností v prekambriu, nejranějším období ve vývoji Země:
Z vrcholu se vracíme na červenou a pokračujeme po ní do obce Jítrava. U kostela sv. Pankráce luštíme z jedné náhrobní desky indicie ke kešce, která se ukrývá na nedalekém Kostelním vrchu (500 m). Vylézt jsme na něj chtěli i kvůli Vrcholovce.cz.
Stoupáme nejprve po louce a pak dosti krkolomně hustým lesem. Převýšení činí pouhých sto metrů, ale dává nám zabrat, neboť evidentně jsme si nevybrali správnou cestu... O to větší mám z nálezu kešky radost.
Kostelní vrch při pohledu z Jítravy
V Jítravě se zastavujeme na pivko v luxusním podniku s prachobyčeným názvem Pivnice,...
... a pak pokračujeme po staré silnici vedoucí souběžně s novou do Rynoltic. Máme relativně dost času, takže plánujeme odlov dvou jednoduchých multinek. Nakonec je to tak, že sice obě vyluštíme, ale odlovit stačíme jen jednu. Vlakem v 18.14 hod. odjíždíme do Liberce.
Následuje článek Týden na Liberecku (VII)