Výlety do Prahy, které jsme dosud pořádali v zimě, si u členů našeho odboru KČT získaly takovou oblibu, že jsme se rozhodli uspořádat ještě jeden jarní.
Z vlaku vystupujeme na Smíchovském nádraží a modrou turistickou značkou se necháváme vést přes Zlíchov a Hlubočepy do Prokopského údolí.
Z vlaku vystupujeme na Smíchovském nádraží a modrou turistickou značkou se necháváme vést přes Zlíchov a Hlubočepy do Prokopského údolí.
Na okraji Hlubočep se nad údolím klene několik železničních viaduktů náročné trati, jejíž
osmikilometrový úsek zdolávající převýšení 150 metrů je označován jako Pražský
semmering. Byl vystavěn společností Buštěhradská dráha v letech
1868–1872 jako součást železniční trati, která spojovala Smíchovské nádraží a
Hostivice. Od července 1872 začaly po semmeringu projíždět vlaky s uhlím a
dřevem a od září dráha sloužila i k přepravě cestujících. Název Pražský
semmering byl odvozen od rakouské trati, která spojuje Dolní Rakousko se
Štýrskem a prochází horským sedlem Semmering.
Pár set metrů za viaduktem je nenápadná odbočka
vpravo, která končí u Prokopského jezírka, největší zajímavosti
celého údolí. Vzniklo uprostřed vytěženého vápencového lomu výronem spodní vody
po odstřelu v roce 1905. Na břehu jezírka je ve stínu stromů rozmístěno několik
laviček, ze kterých můžete pozorovat plující kachny a labutě.
Z informačních tabulí naučné stezky se dozvíte, ve kterém roce probíhala
v lomu těžba vápence a k čemu se vytěžený kámen využíval. Dočtete se
také, že se ve zdejších stěnách nacházejí zkameněliny velkých mlžů a že
Prokopské jezírko je díky blízkosti Barrandovských ateliérů oblíbeným místem
filmařů. Zahrálo si mimo jiné ve filmu Pelíšky, konkrétně ve scéně, kdy
příslušník Veřejné bezpečnosti popisuje žákům ve škole příběh, jak měli při
hlídání hranic zastřelit diverzanta: „Rozkaz zněl jasně: nesmí projet muž s
koženou brašnou!“ V pozadí scény je právě Prokopské jezírko.
Vracíme se na modrou značku, která vede podél Dalejského potoka po
asfaltové komunikaci zhusta využívané cyklisty. Na skále nad námi se vypíná
dřevěný kříž postavený v roce 2003 při příležitosti 950. výročí úmrtí sv.
Prokopa jako připomínka barokního kostelíka zbouraného v roce 1966. Byl vybudován
v letech 1711–1712 poblíž jeskyně, v níž údajně bydlel sv. Prokop a později další poustevníci. Ta zanikla při těžbě vápence na přelomu 19. a 20. století.
Nikoli
bez povšimnutí míjíme vojenský objekt označovaný někdy jako K-116. Stojí na
mimořádně přísně střeženém území a spekuluje se o tom, že jde o bývalé
velitelské stanoviště (údajně do roku 1960). Původně zde Němci za války budovali podzemní
továrnu na motory, údajně se jim podařilo dokončit halu o rozměrech 200 x 5 m.
Po válce byl objekt prázdný do doby, než ho zabrala armáda. Dnes je prý využíván vojenskou zpravodajskou službou.
Odbočením
na žlutou značku opouštíme širokou asfaltovou cestu a podchodem pod železniční
tratí z Prahy-Smíchov do Rudné u Prahy se dostáváme na úzkou kamenitou
cestičku, která prudce stoupá do stráně. Míjíme studánku Stydlá voda.
Ve vodě prýštící z tohoto pramene je rozpuštěné značné množství vápníku,
který se usazuje na větvičkách a listech ve vodě v podobě travertinu.
Několika
zatáčkami vystoupáme na okraj velké travnaté plochy. Jedná se o Butovické
hradiště s rozlohou přes devět hektarů, které bylo obýváno již
v mladší době kamenné a osídlení zde trvalo až do 9. století n. l.
Vlevo
se nabízí pohled do Prokopského údolí, za ním sídliště Barrandov a Holyně, před
námi je výhled směrem k Jihozápadnímu Městu a sídlišti Velká Ohrada.
Pěšinou
obcházíme celé travnaté hradiště a na okraji lesa přecházíme na zelenou značku,
která nás dlouhým klesáním přivádí pod Novou Ves. Následujícím
prudkým stoupáním se dostáváme ke kruhovému objezdu na okraji Nových
Butovic, nadchodem překonáváme čtyřproudovou Jeremiášovu ulici a
končíme na Slunečním náměstí.
Procházíme
kolem Komunitního centra sv. Prokopa...
...a hledáme, kam bychom si zašli
na oběd. Nakonec kotvíme v restauraci Pod radnicí a jsme překvapeni cenami i
kvalitou jídel.
Metrem
odjíždíme ze stanice Hůrka na Můstek a navštěvujeme Muzeum Káji Saudka v ulici 28.
října. Jeho vznik se datuje do let 2009 a 2010, kdy bylo vybudováno jako
součást rekonstruovaného Comics Baru & Clubu Batalion,
otevřeno bylo 9. prosince 2011. Expozice kreseb našeho nejvýznamnějšího
komiksového kreslíře zahrnuje veřejně známé i neznámé kresby v
podobě velkoplošných a klasických obrazů, skic a osobních artefaktů.
Součástí
muzea je obchod se suvenýry, jako jsou trička, nástěnné plakáty, grafické a
plátnové kresby, pohlednice a odznaky.
Kája
Saudek (*13. 5. 1935) je významný český komiksový kreslíř a umělec, člověk s
obrovskou fantazií, který svou osobitou a nezaměnitelnou tvorbou ovlivnil mnoho
umělců i obyčejných lidí nejen u nás, ale i v zahraničí. Na konci druhé světové
války se kvůli svému polovičnímu židovskému původu dostal spolu se svým
dvojčetem Janem do koncentračního tábora ve Slezsku pro tzv. míšence. V dětství
se seznámil s americkými komiksy, které mu učarovaly, a rozhodl se věnovat
tomuto uměleckému směru. Smůla byla, že komunistický režim, který u nás v 50.
letech zapouštěl pevné kořeny, nebyl nezávislým umělcům nakloněn a systémově je
perzekvoval. Dílo Káji Saudka nesmělo být publikováno a vrcholem se stalo
obvinění z šíření pornografie a následné uvěznění. Po svém propuštění se proto rozhodl
nastoupit do studií Barrandov jako technický kreslič a kulisák. Přišla 60. léta
a s nimi se začala uvolňovat společenská atmosféra v tehdejším Československu.
Kájův talent se díky tomu mohl naplno ukázat širší veřejnosti. Jeho kresby se
začaly objevovat na plakátech, v časopisech Pop Music Expres (Honza Hrom,
7 dílů) a Čtení pod lavicí (Pepík Hipík, 4 díly) a ve filmech Kdo chce zabít
Jessii? a Čtyři vraždy stačí, drahoušku.
Hlavní devizou se ale staly jeho
komiksy, formát, který nejvíce odpovídá dynamickému charakteru jeho tvorby.
Největším projektem, který chtěl v tomto období Kája realizovat, byla jedenáctidílná
sága Muriel a andělé. Kvůli okupaci Československa v srpnu 1968 se ji bohužel
podařilo realizovat pouze částečně a Kája se uchýlil do ústraní, do svého
ateliéru. V 70. letech byly jeho komiksy publikovány v časopise Mladý svět
(seriál Lips Tulian byl v roce 1972 po zásahu cenzury ukončen) a v pionýrském
magazínu Stezka. V roce 1979 navázal spolupráci s Českou speleologickou
společností, která mu umožnila vydávat komiksy jako materiál pro svou vnitřní
potřebu.
Po
sametové revoluci se vrhl do práce s novou chutí, kterou mu dodávala vidina
možnosti svobodně publikovat. Bohužel svoboda se pro Káju stala dvousečnou zbraní.
Do Československa začala ve velkém pronikat západní komerce, kterou široká
veřejnost vítala s otevřenou náručí. Kvalita a osobitý styl, který Kája
nabízel, upadla v této záplavě v zapomnění. Jeho reakcí se tak stal opětovný
návrat do bezpečí svého ateliéru. Ilustroval titulní stránky komiksového
magazínu Kometa a znovuvydaných sešitů příběhu Boba Hurikána.
I
přes nepřízeň osudu, která Káju potkávala po celý život, zanechal nesmazatelný
otisk na poli českého výtvarného umění. Jeho komiksy se proslavily v zahraničí
a ovlivnily ty nejvýznamnější současné české komiksové umělce, jako jsou Štěpán
Mareš a Miroslav Schoenberg.
Od
nehody v dubnu 2006, kdy mu v krku zaskočilo sousto, leží Kája Saudek
v kómatu v Motolské nemocnici.
Po
prohlídce expozice si dopřáváme chvilku pohody u kafíčka v zahrádce pizzerie
Modrá zahrada na Národní třídě…
…a
pak pokračujeme na flekovskou třináctku.
Pivovar a restaurace U Fleků se nachází v Křemencově
ulici na místě, kde se podle některých zpráv vařilo pivo už za Karla IV. Nesporný
je ovšem rok 1499, kdy právovárečný dům U dvou strak koupil sladovník Vít
Skřemenec a založil v něm pivovar (což je letos
kulatých 515 let). Na Křemenci se pak
tomuto místu říkalo ještě o 120 let později, když po bitvě na Bílé hoře odešla
do exilu tehdejší majitelka pivovaru, Kateřina Vranovská. Další století dům
chátral a jeho nový rozvoj začal až po roce 1762, kdy jej zakoupil za peníze
své manželky Doroty Jakub Flekovský, po němž dostal pivovárek jméno.
Téměř celé devatenácté století pak patřil rodině
Pštrossových, kteří skoupili ostatní pozemky a podnik rozšířili do dnešních
rozměrů. Letopočet 1843 je významný tím, že se U Fleků začal vařit tmavý 13° ležák. Bedřich Pštross
přešel po bavorském způsobu od horního k tzv. spodnímu kvašení, které dává
pivu nejen požadovanou pěnu, ale také větší říz a trvanlivost. V roce 1921
koupil pivovar Václav Brtník, po něm jej převzali jeho synové František, Josef
a Václav. František řídil pivovar do roku 1949, kdy byl zatčen a poslán do
Jáchymova na „uran“. Podnik byl znárodněn a dokonce se uvažovalo o tom, že
pivovar bude jako nerentabilní uzavřen a pivo se bude dovážet. To
se naštěstí nestalo a v roce 1983 se přece jen přistoupilo
k rekonstrukci. V prosinci 1991 byly restaurace a pivovar U Fleků
rodině Brtníků vráceny, v roce 1999 bylo v budově bývalé sladovny
otevřeno pivovarské muzeum. Přístupné je denně, ovšem v sobotu a
v neděli je exkurze podmíněna konzumací v restauraci.
Areál
restaurace je rozčleněn na osm sálů s originálními názvy Staročeská, Velký sál,
Kufr, Akademie, Rytířský sál, Jitrnice, Václavka a Chmelnice (sídlo kabaretu) a venkovní zahrádku, což
představuje dostatek místa pro pohoštění až 1 200 návštěvníků.
Každá z místností má svou bohatou historii a může se pochlubit unikátní
výzdobou, o kterou se postarali význační čeští umělci, patřící ke stálým hostům
restaurace. Díky své malebnosti a promyšlenému marketingu se pivovar U Fleků stal
žádanou turistickou atrakcí především pro zahraniční klientelu.
Žádné komentáře:
Okomentovat