středa 28. června 2023

Co jsem také přečetl_______________ _______Jaroslav Hašek – Sebrané verše

Kniha přináší poprvé v historii ucelenou sbírku všech Haškových básní, které se dosud podařilo nalézt v různých dokumentech a publikacích

Básně vznikaly průběžně za jeho krátkého života. Odrážejí se v nich Haškovy prožitky v dané životní etapě. Seřazeny chronologicky jsou tedy obrazem spisovatelova osudu a zároveň pohledem do historie z počátku 20. století.
Některé básně ve sbírce byly zveřejněny jen v dobovém tisku nebo nebyly dosud publikovány, jako například soubor protiválečné poezie z nedávno objeveného válečného deníku účetního šikovatele Vaňka, v Haškově románu „takto drogisty z Kralup“. 
Celá sbírka je doplněna bohatými edičními poznámkami, zajímavými črtami z Haškova života, vysvětlivkami a unikátními fotografiemi vesměs z literárních a pozůstalostních archivních fondů. 
Na obálce vázané knihy z produkce berounského nakladatelství Machart se nalézá reprodukce málo známé olejomalby berounského výtvarníka akademického malíře Karla Patáka.

*  *  *
Editory a autory doprovodných textů jsou badatel Jaroslav Šerák a norský švejkolog Jomar Hønsi. Ten v roce 2010 podnikl půlroční výlet po stopách Jaroslava Haška. „Dali mi šest měsíců volna, takže jsem věčně vděčný lidem, kteří mi to umožnili! První inspiraci jsem získal z mapy v překladu Cecila Parrotta ze sedmdesátých let. Sledoval jsem tuto malou mapu v roce 2004, i když ne přesně, a pak jsem potkal lidi, kteří mě vlastně inspirovali dál. Jedním z nich byl Dr. Pavel Gan v Göttingenu. Dalším byl Richard Hašek, vnuk Jaroslava Haška. A pak jsem byl v roce 2008 ke svému velkému překvapení pozván na Haškovu konferenci na Lipnici. To byl zlom. Začal jsem vytvářet webovou stránku a rozhodl jsem se, že si udělám výlet.

Žádné komentáře:

Okomentovat