sobota 22. června 2024

Na Malostranský hřbitov

Po absolvování Hvězdicového pochodu do Troje se autobusem a metrem přesouváme do centra Prahy, abychom se podívali na Malostranský hřbitov

Na Malé Straně byste Malostranský hřbitov hledali marně, leží totiž na Smíchově! To je jen takový chyták do kvízů, stejně jako Moravské pole není na Moravě, ale v Rakousku...
Byl založen roku 1680 jako původně morový hřbitov uprostřed vinic za hradbami města. Současně vznikla i kaple Narození Panny Marie, která byla v roce 1713 nahrazena kaplí Nejsvětější Trojice upravenou v letech 1831–1837 podle návrhu Kiliána Ignáce Dientzenhofera na kostel:
V roce 1862 byl hřbitov rozšířen o západní část, která byla do té doby ovocným sadem, ale už o dvaadvacet let později byl uzavřen. Nahradil jej hřbitov na Malvazinkách a regulační plán z roku 1910 počítal s jeho přeměnou na stavební parcely. Jakub Arbes (1840–1914) proti záměru protestoval v časopise Květy, kde psal, že se „... vyčkává s mrazivou lhostejností až památka všech těch mrtvých vyhyne“. Při regulaci Plzeňské třídy v roce 1927 část hřbitova při severní zdi zanikla. Ostatky ze zrušených hrobů byly uloženy do společného hrobu uprostřed hřbitova, v případě významných osobností byly přemístěny na volná místa (převážně k hlavní cestě), některé ale na Olšany či Vyšehrad. V roce 1950 byla v souvislosti s dalším rozšiřováním Plzeňské třídy zbourána severní zeď hřbitova. V několika následujících letech, kdy byl hřbitov volně přístupný, došlo k vandalskému zničení a poškození více než devadesáti hrobů. Od roku 2001 byl hřbitov veřejnosti nepřístupný. V roce 2010 vzniklo „Občanské sdružení pro záchranu Malostranského hřbitova“ a v letech 2015–2016 proběhla náročná revitalizace hřbitova, financovaná ze strukturálních fondů EU. Po dendrologickém průzkumu bylo vykáceno 28 stromů a 44 nových lip a jasanů vysazeno, asfalt na cestách nahradil mlatový povrch a prostor před kostelem dostal pískovcovou dlažbu. Hřbitov byl vybaven 36 lavičkami, 20 odpadkovými koši a 25 kamerami. Ze strany rušné Plzeňské ulice byl ocelový plot nahrazen tvarovou kopií zdi z 20. let 20. století. Dne 18. června 2016 byl hřbitov opět zpřístupněn. Jeho romantičtější vzhled má na svědomí břečťan, který pokrývá velkou část jeho plochy a někde i náhrobky.
Přímo proti vchodu stojí monumentální náhrobek pasovského biskupa a českého šlechtice Leopolda Thun-Hohensteina (1748–1526), který po návratu do Čech zakoupil nedalekou usedlost Cibulka.
Na hřbitově odpočívá řada významných osobností, namátkou jmenuji hudební skladatele a pedagogy Václava Jana Tomáška a Jana Nepomuka Augustina Vitáska, Františka Xavera Duška (1731–1799), který spolu s manželkou a zpěvačkou Josefinou (1754–1824) hostil W. A. Mozarta při jeho pobytech v Praze, hudebníka Josefa Václava Sticha či malíře Adolfa Kosárka. A také například rodiče Jana Nerudy…
Náhrobek skladatele Václava Tomáška se stylizovanou lyrou
a nápisem Wahrheit allein ist das Diadem der Kunst
 (Pravda sama je královskou čelenkou umění)
Hrob rodiny Odkolků,
majitelů mlýna, mlynářů a pekařů
Hrob Adolfa Maria Pinkase,
politika z roku 1848
Ostrůvek v moři břečťanu
Nejnavštěvovanější zdejší hrob se nachází při pravé straně hlavní hřbitovní cesty. Původní náhrobek s plastikou ležící holčičky s rukama složenýma na prsou od českoněmeckého sochaře Josefa Maxe byl – stejně jako několik dalších – v letech 2003 a 2004 nahrazen kopií (originál je v lapidáriu sv. Václava na Vinohradském hřbitově):
Pod ním je pochována „svatá holčička“ Anna Degenová (1848–1851), o níž legenda vypráví, že když se v nebi rozdělovaly duše pro čerstvě narozené děti, stala se chyba a Anička místo lidské dostala duši anděla strážného. Byla hodná, nezlobila, neplakala, nelhala a o svoje hračky se dělila s ostatními dětmi. Rozuměla řeči zvířat i květin a všem kolem nezištně pomáhala. Dokonce i žebráky a zloděje obdarovávala tím, co našla doma. Rodiče se obávali, že s rostoucím věkem budou lidé její dobrotu zneužívat, a tak Bůh nakonec povolal její andělskou duši zpátky. Když si hrála v okně s hadrovou panenkou, prudký poryv větru zapříčinil, že jí hračka vyklouzla z ruky, Anička ji chtěla chytit a přitom vypadla z třetího patra na zem. Její pomníček se stal poutním místem, kam přicházely děti z širokého okolí a na náhrobek kladly lístečky s prosbami o pomoc. Přicházejí sem i dnes, a nejen děti, a přinášejí svíčky, hračky a plyšáky.
Legenda inspirovala spisovatele Františka Kožíka k napsání pohádky Svatá holčička: dětská legenda vyšla ve válečném roce 1943, aby povzbudila nejmenší čtenáře v temných dobách nacistické okupace.

Žádné komentáře:

Okomentovat