V
pátek ráno využívám při cestě vlakem na dálkový pochod
Brdská stezka v Mníšku pod Brdy přestupu v Praze k dopolednímu
toulání po Starém a Novém Městě.
Ze
Staroměstského
náměstí mířím k památkám bývalého Židovského
Města,
pojmenovaného po císaři Josefovi II. Josefov.
V roce 1890 byla jeho větší část zbourána, zůstaly jen
radnice, synagogy a Starý židovský hřbitov.
Procházím Pařížskou třídou plnou luxusních obchodů, jako Louis Vuiton, Gucci, Bulgari, TAG Heuer, Tiffany, Dior, Hugo Boss či Dolce & Gabbana. Nic pro mě.
Procházím Pařížskou třídou plnou luxusních obchodů, jako Louis Vuiton, Gucci, Bulgari, TAG Heuer, Tiffany, Dior, Hugo Boss či Dolce & Gabbana. Nic pro mě.
Zastavuji
se před sochou klečícího Mojžíše, dílem Františka Bílka z
roku 1905. Bronzový starozákonní prorok, pokrytý zelenou
měděnkou, stojí v malém parčíku před Staronovou synagogou.
Ministerstvo školství nechalo sochu odlít v roce 1936, ale už o
čtyři roky později byla nacisty odstraněna a roztavena. Vdova po
sochaři naštěstí vlastnila sádrový model, podle kterého byla v
roce 1946 socha znovu odlita.
Obcházím
parčík a sousední Staronovou
synagogu.
Nejvzácnější památka někdejšího pražského ghetta byla
postavena kolem roku 1270 v raně gotickém slohu. Název „Staronová“
je nejasný a vykládá se několika způsoby. Podle jednoho vznikl
z toho, že na starých základech byla vybudována nová stavba.
Jiný výklad říká, že její pojmenování vzniklo teprve v 17.
století, po postavení Nové synagogy. Na začátku 14. století
byla přistavěna předsíň a až v 18. století boční loď,
určená pro ženy.
Do
Staronové synagogy, ani do ostatních nemám v úmyslu vstoupit, to
jsem absolvoval jindy.
Svoji pozornost věnuji hodinám na sousední
židovské radnici.
Budova zvaná Rathaus židovský je poprvé připomínána v roce
1570, ale po několika požárech byla vždy přestavěna, takže
její dnešní vzhled je výsledkem pozdně barokní přestavby z let
1763–1765. Z té doby pochází také vížka s hodinami s římským
číselníkem, zatímco do štítu byl umístěn ciferník hebrejský.
Ručičky obou hodin pohání pomocí poměrně komplikovaných
převodů jeden hodinový stroj. Číselnou hodnotu označují na
hebrejském ciferníku písmena hebrejské abecedy, ke všemu ještě
orientovaná ke středu. A protože se hebrejský text čte zprava
doleva, otáčejí se i ručičky těchto hodin doleva. Navíc proti
všem zvyklostem ukazuje menší ručička minuty a větší hodiny,
takže poznat kolik je hodin, není zrovna snadné. Ještě že jsou
ve věžičce hodiny s „normálním“ ciferníkem!
Jen
pár kroků odtud je na zdi umístěna pamětní
deska Pavla Tigrida
(1917-2003), významného českého publicisty a politika, jednoho z
nejvýznačnějších představitelů českého protikomunistického
exilu. Pavel Schönfeld, jak zní jeho vlastní jméno, bydlel za
svých pobytů v Praze v domě naproti. Poprvé svou zemi opustil v
roce 1939, podruhé v roce 1948. V roce 1956 založil ve Spojených
státech časopis Svědectví, který od roku 1960 vydával ve
Francii. V nově vzniklé České republice byl mimo jiné v letech
1994 až 1996 ministrem kultury. Z jeho knih je nejznámější
Kapesní průvodce inteligentní ženy po vlastním osudu, která
vyšla v roce 1988 v exilu a v roce 1990 u nás.
Nedaleko
stojí Klausová
synagoga. Ne není
to překlep, dlouhé „á“ vysvětluje, že původní Tříklausová
synagoga byla komplexem tří staveb – dvou synagog a ješivy
(židovské školy vyššího vzdělání) – zvaných klausy.
Německé slovo Klaus ve významu „malá budova“ vzniklo z
latinského „claustrum“. Dnešní budova Klausové synagogy
vznikla až po zhoubném požáru ghetta v roce 1689, byla dostavěna
roku 1694 a stala se největší synagogou ghetta. Další přestavba
Klausové synagogy spadá do 80. let 19. století. V interiéru se
nachází první část expozice Židovské tradice a zvyky.
O
pár metrů dál, v sousedství Starého
židovského hřbitova,
se nachází budova bývalé Obřadní
síně pražského
Pohřebního bratrstva Chevra kadiša (založeného v roce 1564).
Byla zbudována v pseudorománském slohu v letech 1911–1912 a v
rámci Židovského muzea je výstavním prostorem s druhou částí
expozice Židovské tradice a zvyky.
Pinkasova
synagoga patřila
před druhou světovou válkou vedle Staronové k nejproslulejším v
Praze. Je věnována památce obětí holocaustu z řad českých a
moravských Židů. Jejich jména v počtu 77 297 jsou napsána na
všech stěnách hlavní lodi i v přilehlých prostorách. Zápisy
byly pořízeny z transportních listin, které se zachovaly.
Kolem
židovského hřbitova se vracím do Maiselovy
ulice a míjím
jak Maiselovu
synagogu
vystavěnou v novogotickém slohu, tak Pivrncovu
hospodu, kde jsou
na stěnách velké Urbanovy vtipy s Rudou Pivrncem.
Přicházím
na Malé
náměstí, které si dodnes zachovalo trojúhelníkový půdorys z románské
doby a svým názvem se odlišuje od sousedního velkého náměstí Staroměstského. Ve
středověku patřil tento prostor k Linhartské čtvrti, kde se soustřeďovala
kolonie francouzských kupců, a když byl před zahájením stavby kolektoru v roce
1993 prováděn archeologický výzkum, odhalil několik desítek hrobů, které s
největší pravděpodobností souvisí se zmíněnou osadou. V 17. století se ujal
název Malý ryneček a až od poloviny 19. století Malé náměstí. Od roku 1560
je neodmyslitelně spojeno s renesanční kašnou chráněnou ručně kovanou a ornamenty
zdobenou renesanční mříží. Její dnešní vzhled je výsledkem rekonstrukce v letech
1877–1878, kterou financoval V. J. Rott, a další na přelomu 80. a 90. let
minulého století, kdy byla znovu pozlacena.
Zmíněný
Vincenc Josef Rott (1813–1890) zde na Malém náměstí založil roku 1840 slavné
pražské železářství. Zpočátku prodejna sídlila v čp. 4, a protože se
obchodu dařilo, koupil jeho majitel roku 1855 protější dům čp. 142 a po
32 letech podnikání se stal jedním z předních pražských kupců a zámožným
pražským měšťanem. Po jeho odchodu vedli železářství jeho potomci, Ladislav
Rott (1851–1906) postupně přikoupil několik sousedních domů, nechal je zbořit a
na jejich místě postavit domy nové. V letech 1896–1897 proběhla velká
přestavba, při níž byla zřízena prodejní hala, v suterénu sklady a průčelí domu
pokryli malíři Arnošt Hofbauer a Láďa Novák freskami podle kartonů Mikoláše
Alše (alegorie Řemesel a Zemědělství). Výsledkem druhé velké přestavby v letech
1922–1923 byla centrální prodejní hala se sklobetonovou kopulí, první v Praze.
Z Jungmannova náměstí pokračuji Jungmannovou ulicí. Míjím palác Adrie, původně palác pojišťovací společnosti Riunione adriatica, postavený na námět severoitalské renesance architekty P. Janákem a Josefem Zachem v letech 1923–1925. Plastickou výzdobu průčelí vytvořili J. Štursa, O. Gutfreund, B. Kafka a K. Dvořák.
Fotím si také fasádu Husova domu a mířím ke Karlovu náměstí.
Poslední zastávkou na dnešní toulce Prahou je Novoměstská
radnice, jedna
z 18 národních kulturních památek v našem
hlavním městě. Její
stavba začala brzy po založení Nového Města pražského roku
1348. V roce 1419 se stala dějištěm prvního ozbrojeného střetu
mezi katolíky a vyznavači víry pod obojí, jímž začala husitská
revoluce. Procesí vedené kazatelem Janem Želivským a Janem Žižkou
se před radnicí zastavilo a požadovalo propuštění svých
stoupenců, kteří tu byli uvězněni. Když mu z radnice odpověděli
kamením, vtrhl dav dovnitř a z oken vyhodil purkmistra, dva
konšely a několik měšťanů. Jejich těla dopadla na kopí a
sudlice husitů. Ti, kteří pád přežili, pak byli dobiti na zemi.
Roku
1456 byla dokončena téměř 70 metrů vysoká šestipodlažní radniční věž, ale teprve roku 1559 nabyla radnice podoby,
kterou známe dnes, s renesančním trojštítem, jímž je
zakončena fasáda jižního křídla, a s bohatě zdobeným kamenným
portálem. Tehdy také byl na věž umístěn renesanční orloj a nový zvon slavného zvonaře a novoměstského radního Brikcího z Cimperka. K odstranění orloje došlo někdy na přelomu 18. a 19. století. Radnice ovšem nebyla jen správním střediskem Nového
Města. Roku 1609 se tu sešli protestanští stavové, aby přiměli císaře Rudolfa II. vydat Majestát, který by zaručoval náboženské
svobody. Budova také sloužila dlouhou dobu jako vězení. V letech
1694–1695 tu na odsouzení čekal vůdce chodské selské rebelie
Jan Sladký-Kozina.
Na ochoz
vede 221 schodů, výstup nakrátko přerušuji v Galerii
ve věži, kde je
právě výstava prací žáků výtvarného oboru ZUŠ Prahy 7 pod
názvem Praha a její malebná zákoutí.
Některé práce jsou zajímavé, ale opravdu uchvácen jsem až nahoře, ve čtyřech obytných světničkách hlásného, kde jsou vystaveny fotokopie rytin a leptů staré Prahy:
Výhled
z ochozu věže je na všechny čtyři strany nádherný, pochvaluji
si také malá otevírací okénka v pletivu, která fotografům
umožňují použít objektivy větších rozměrů.
Po několika desítkách metrů Jungmannovou ulicí mě zvědavost zavádí do Jedové chýše. Její návštěvu jsem plánoval už několikrát, ale vždy z ní nějak sešlo. Jedná se o typickou staropražskou hospodu, ale s původní Jedovou chýší nemá kromě názvu pranic společného.
Ta se nacházela nedaleko kostela sv. Apolináře a byla to téměř sedm set let stará pražská putyka, která přežila ze středověku až do 20. století. Údajně ji navštěvoval už Václav IV. Je však pravděpodobnější, že se zde občas zastavil, když se jel se svými kumpány povyrazit na svůj hrádek do Kunratického lesa, neboť to měl z Hradu při cestě. Pověst říká, že i název hospody pochází z jeho návštěvy, kdy ve dvou hostech poznal nájemné vrahy, kteří se ho kdysi pokusili otrávit. Poručil katovi, který ho na toulkách doprovázel, namíchat do jejich truňků jed. Oba traviči na místě zemřeli a od těch dob se zde říkalo Jedová chýše. Nám je známa ze Sequensova televizního kriminalistického seriálu Hříšní lidé města pražského. Natáčelo se samozřejmě v kulisách, ale atmosféra putyky je v těchto filmech dokonalá. Osud Jedové chýše byl zpečetěn někdy na přelomu 19. a 20. století, kdy ji okupoval německý Burschenschaft. Vznikl zde i nevěstinec. Stavení začalo chátrat, někdy kolem roku 1927 ho zakoupil Antonín Heveroch, český psychiatr a neurolog, aby po jejím zbourání mohl rozšířit sousední Irrenhaus neboli blázinec.
Interiér restaurace Jedová chýše v atriu mezi Jungmannovou a Vodičkovou ulicí |
...na „Václavák“ a před odjezdem vlaku se jdu podívat do staré nádražní haly historické Fantovy budovy, která patří k nejvýznamnějším secesním památkám u nás.
Lednová kolaudace ukončila náročnou roční rekonstrukci temného a ponurého prostoru, který dříve využívali homosexuální prostituti k navazování známostí. Velké opravy se po letech dočkala jak hala s kavárnou, tak kopule a střecha nad ní. Rukama restaurátorů prošly dveře, štuková výzdoba s erby měst, skleněné vitráže i ikonické nádražní hodiny.
Kavárna je zatím uzavřena a probíhají jednání se zájemci o její provozování. Oprava nádraží ale ještě není hotová, zbývá opravit obě křídla hlavní budovy.
Žádné komentáře:
Okomentovat