Mám
za sebou toulku po Praze a pokračuji v cestě vlakem do Mníšku pod
Brdy na dálkový pochod Brdská stezka.
Jeho podtitul Memoriál Honzy Zajíčka upomíná na známého
pořadatele dálkových pochodů (Stezkou brdských partyzánů,
Zimazasto atd.), vášnivého turistu a stovkaře, známými
přezdívaného Zajda (*31. 10. 1926, †19. 2. 2007). V době, kdy už „stovky“
nechodil, navštívil několikrát náš pochod Cestami Jaroslava
Haška. Společně s Jirkou Caletkou, který už je také po smrti,
vydali v roce 2001 útlou knížečku Dálkové pochody, naše láska.
Mám ji od Zajdy podepsanou.
Prezence
a start většiny tras je v jídelně základní školy, probíhají
poslední přípravy na zítřejší start. Oficiálně jsou
pořadateli KČT TJ Sokol Mníšek pod Brdy a Sokol Voznice, ale ve
skutečnosti jsou tu především známí „toulkaři“ Pepík,
Ivana, Franta, Standa, Jarda, Ervín, Prokop, Lída, Marta a další.
Jsem tu už potřetí, byť s několikaletými přestávkami, ale
trasy jsou víceméně stále stejné, takže když se Pepa zeptal,
jestli bych jim pomohl s organizací, nebyl problém slíbit, že rád
přiložím ruku k dílu, když bude třeba.
Start
dálkového pochodu je v sobotu od šesti, start ultramaratonu
zařazeného do Europacupu neboli Evropského poháru v osm hodin.
Hned
po startu, kdy běžci oběhli ovál a vyrazili ven z města, mě a
Ervína odváží Pepa na kontrolu před restaurací U Dernerů,
která se nachází v lesích na hřebenu Brd. Zpočátku vyhlížíme
a fotíme běžce, později turistům razítkujeme propozice.
Zpestření nám přináší protější ohrazená pastvina s klisnou
a hříbětem, údajně čtrnáct dní starým.
Odpoledne,
po skončení povinností, se vracíme pěšky do Mníšku:
Po
krátkém posezení u kafíčka nechávám Ervína v cukrárně a
vyrážím na plánovanou prohlídku zdejšího zámku.
Archeologické
nálezy z nádvoří ukázaly, že na tomto místě stávala stavba
již koncem 13. nebo začátkem 14. století. Patrně šlo o malý
hrádek obklopený hradbou a příkopem, který ho odděloval od
okolní zástavby. V roce 1487 získal Mníšek významný rod pánů
z Mitrovic, který jej držel po 160 let. Při obléhání v roce
1639 byl zámek vypleněn a vypálen švédskými vojsky generála
Banéra.
O jeho
znovuvzkříšení se zasloužil pražský měšťan Servác Engel
z Engelsflussu, syn koželuha, který do Prahy přišel
z nizozemského Tongeru u Maastrichtu. Na Kampě si založil
koželužnu, a protože díky tajemství výroby tvrdých podrážkových
usní, které si přinesl ze své vlasti, získal významnou zakázku
na zpracované kůže a obuv pro císařskou armádu, dařilo se mu a
značně zbohatl. Jeho syn Servác Engel si počínal neméně
zdatně, ale jeho cesta k úspěchu nebyla jednoduchá. Zasáhl totiž
do zaběhlého obchodu se surovinami a znepřátelil si komunitu
bohatých pražských Židů, kteří od řezníků vykupovali
surovou kůži a jednotlivým koželuhům ji pak prodávali. Servác
začal surovou kůži skupovat sám, což mu přineslo velké zisky,
ale také nemalé potíže. Pražští Židé nejprve jeho obchody
bojkotovali a později se obrátili na císařský soud. Servác byl
obviněn z krácení daní, ale císař rozhodl šalamounsky. Servác
totiž souhlasil s placením vyšších daní císaři a hodlal
doplatit i dlužnou částku a za tuto ochotu získal monopolní
postavení v obchodu se surovou kůží. Zlom v jeho životě pak
nastal v roce 1648. Když při obléhání Prahy švédskými vojsky
přišel o veškerý majetek na Malé Straně, obsadil se svými
zaměstnanci a dalšími odvážnými Pražany Staroměstskou věž
Karlova mostu a bránil Švédům proniknout na Staré Město. Za
tento čin byl povýšen do šlechtického stavu a získal predikát
„z Engelsflussu“. Po smrti otce se oženil s bohatou
Ludmilou Röttingerovou, která mu kromě peněz přinesla věnem i
několik pražských domů a dva mlýny s vinicemi v Šárce. Ludmila
ale roku 1660 zemřela a Servácovou druhou ženou se stala dcera
pražského primase Mikuláše Turka, s nímž se znal patrně již
od roku 1648, kdy při obléhání Prahy Švédy Turek řídil část
městské domobrany.
Své
zisky se rozhodl Servác investovat a pražský primas mu poradil,
aby koupil panství Mníšek, které Mitrovicové chtěli
právě prodat. Servác, který tušil výnosnost mníšeckého velkostatku,
koupil roku 1655 Švédy vypleněný a vypálený zámek, v letech
1656–1672 jej opravil a vtiskl mu dnešní podobu. Ve svých
aktivitách nepolevil, na panství opravil rybníky, vystavěl novou
koželužnu a řadu hospod, které mu přinášely nemalé zisky,
v Mníšku samotném opravil vodovod, obyvatelům pomáhal při
rekonstrukci poničených domů a nějakou dobu za ně dokonce
i platil daně. Zemřel v roce 1674.
Dalšími
majiteli zámku byl Unwerthové, Schirndingové a posledním
majitelem byl Theodorich, svobodný pán Kast z Ebelsbergu. Ten
přistoupil k zásadní obnově zámku podle projektu z let
1910–1911, který vypracovala přední pražská kancelář vedená
Matějem Blechou. V roce 1945 byl zámek vypleněn a zkonfiskován.
Od roku 1946 byl ve správě ministerstva vnitra, které zde často
ukládalo významné a politicky citlivé archivní fondy. V roce
2000 byl zámek vyklizen a postoupen Národnímu památkovému
ústavu, který přikročil k jeho obnově.
Jak
v posledních letech bývá zvykem, zámky nabízejí nejméně
dva prohlídkové okruhy a nejinak tomu je i v Mníšku. Kupuji si
vstupenku na první okruh a čas do začátku prohlídky trávím na
lavičce pod kvetoucí magnólií. Rekonstrukce zámeckého parku
byla dokončena na podzim roku 2012 a přišla na 4,75 mil. Kč,
přičemž více než polovinu tvořila dotace z fondu Evropské
unie.
První okruh sestává z jedenácti historických prostor představujících bydlení
drobné šlechty na počátku 20. století, v období první
republiky. Jde o reprezentativní místnosti – zimní jídelnu,
kapli, velkou jídelnu, přípravnu, velký salon s hodinovou věží,
pánský salon, dámský salon, knihovnu, pracovnu, lovecký salon a
arkádu s nástupním schodištěm.
Pozoruhodná
je kaple zasvěcená sv. Serváci, která je umístěná v první
nárožní věži a patří mezi nejcennější zámecké interiéry.
Slavnostně byla vysvěcena v roce 1672, což byl také rok
dokončení výstavby celého zámku. Uvnitř kaple se nachází
jediná barokní klenba, na které zůstala původní malířská a
štuková výzdoba, ale především oltářní obraz malovaný na
měděné desce. Jedná se o dílo slavného českého barokního
malíře Karla Škréty, které bylo ve druhé polovině minulého století
uschované v kostele sv. Václava na mníšeckém náměstí a po rekonstrukci zámku se vrátilo na své původní místo.
Malíř jej maloval na zakázku pro Serváce Engela, který si ho
velice cenil. Ve svých pamětech píše, že stál 100 zlatých,
ale neprodal by ho ani za pětinásobek.
Zámek má kupodivu jen tři věže. Pověst říká, že Servác Engel upsal svou duši ďáblu za to, že mu v krátké době postaví honosný zámek. Čert se hned pustil do práce a dílo mu šlo pěkně od ruky. Tu noc, kdy měl být podle smlouvy zámek do ranního kuropění dokončen, mu zbývalo už jen dostavět čtvrtou věž. Aby Servác zachránil svou duši, zavřel jednoho kohouta do klece a v okamžiku, kdy čert letěl s poslední věží, kohouta vypustil. Ten zakokrhal, čert poznal, že zámek nestačil dokončit a věž upustil a mníšecký zámek zůstal se třemi věžemi.
Ve
skutečnosti Servác Engel sepsal o svých stavebních i jiných
počinech pamětní knihu, z níž vyplývá, že o stavbě čtvrté
věže nikdy neuvažoval. Byl zbožným člověkem a tři zámecké
věže měly symbolizovat svatou Trojici.
* * *
V Mníšku
pod Brdy se 27. května 1887 narodila spisovatelka Marie Wagnerová,
která se do povědomí čtenářů zapsala pseudonymem F. Háj nebo
také Felix Háj. Inspirovala ji k němu Anna Lauermannová,
která stála v čele známého pražského literárního salonu
a publikovala pod mužským pseudonymem Felix Téver (Šťastná
Tibera). Pro Wagnerovou byly štěstím „zelení brdští hájové“,
tak zřejmě proto „Háj“.
Pocházela
z katolické rodiny řídícího učitele místní obecné školy
Augustina Černého a měla se stát také učitelkou. Ale po dvou
letech studií na klášterním učitelském ústavu v Českých
Budějovicích přešla na Vyšší dívčí školu v Praze, kde
též studovala hru na
klavír u Zdeňka
Fibicha. V devatenácti letech se provdala za učitele Viléma
Wagnera a v roce 1907 se jí narodil syn Vilda. Nečekaný
rozpad manželství po čtrnácti letech – v tehdejší době
jev neobvyklý – přinesl jí, věrné katoličce, trpké zklamání
a sociální nejistotu. Nejtemnějším obdobím jejího života byla
právě doba jejího manželství.
Marie
zastupovala svého otce ve funkci varhaníka ve zdejším kostele a řídila chrámový zpěv. Účastnila se kulturního
života v obci jako členka Sokola a hrála ochotnicky divadlo.
Její matka Filipina Černá působila v Mníšku jako
industriální učitelka do roku 1910. Učitelští rodiče bydleli
ve školním bytě, který stejně jako škola byl v budově čp.
57, která je dnes sídlem městského úřadu. Asi v roce 1924
byl její otec dán do penze a celá rodina se přestěhovala na faru
k faráři Rausovi. Brzy nato matka zemřela a Marie se stala na
faře hospodyní. Farářovu domácnost ale spíše řídila, protože
tu byla ještě služebná. Z oken fary pozorovala děti jdoucí
do školy nebo ze školy a
poslouchávala jejich hovory, což jí později posloužilo při
psaní Kájových příběhů. Zpočátku psala články a povídky
do novin a kalendářů. Osudově šťastné pro ni bylo, že
přispívala do dětského katolického časopisu Anděl strážný,
který vycházel v Brně za redakce P. Emanuela Masáka. Ten ji
povzbuzoval k další práci a vlastně ji uváděl do
literatury. Proto také její počáteční tvorba vycházela
v Občanské tiskárně v Brně.
Psaní
jí bylo úlevou nad manželským nezdarem. Jejím nejznámějším
dílem je cyklus Školák Kája Mařík, kterým proslavila své
rodné městečko, byť je v knize přejmenovala na Lážov.
Zpočátku psala značně kuriózně – na rub starých úmrtních
oznámení, na okraje novin, či na sáčky od mouky a farář Raus
pak její klikyháky obětavě přepisoval a odesílal do tiskárny.
Tak se stalo i s prvním dílem Káji. Ten vyšel v roce 1926
v Občanské tiskárně – a už to začalo. Čtenáře první
díl vysoce zaujal, žádali si další díly a souběžně s tím i jinou tvorbu od „F. Háje“. Začala se ozývat další
nakladatelství (např. z jižních Čech) a autorka byla
najednou „na roztrhání“. Nastalo sedm let jejích literárních
žní. Kájovy příhody, často proložené pozorováními a příběhy
z přírody, kouzlo a atmosféra podbrdské krajiny i
celé zpodobení starosvětského života z let autorčina mládí s
pozitivním přístupem ke katolické víře vedlo za
komunistického režimu k jejich zákazu. I později kritici
cyklu vyčítali především naivitu, černobílý pohled na svět a
tradiční pojetí úlohy ženy. Na trhu i u čtenářů však Kája
až neuvěřitelně uspěl. První čtyři díly líčící jeho
osudy až do konce prvního roku jeho studií v Praze vyšly jen
za života autorky sedmkrát! I. až VII. díl vydala v letech
1926–1931,
ale k postavě Káji se vracela ještě v dalších pracích, jako
Kája Mařík v pohádce, Kájovy děti, Kájovy nejmilejší
pohádky. Kájovy prázdniny, Kájovo mládí, Kájovy radosti a
trampoty, Kájova dobrodružství od posvícení do jara. V žádné
z nich už však nedosáhla úrovně původního Školáka Káji
Maříka, hlavně jeho prvních dílů, a nepodařilo se jí to ani v
dívčím protějšku, v pětidílném cyklu Řídících Márinka.
Původní nápady a epizody se tu opakují a rozmělňují. Pod
úrovní jejího hlavního díla zůstaly i její romány pro dospělé
(Lásky světlo a vášně stín, Maryčka) a nenašly ani čtenářskou
popularitu. Své životopisné prvky má její Blanka zahradníkova.
Když
faráře Rause předčasně penzionovali, přestěhovala se s ním
a s otcem do tzv. Jirsova domku u nádraží, kde kněz brzy
zemřel. V té době již Wagnerová věděla, že má rakovinu,
a hledala útěchu v alkoholu. Zemřela 25. července 1934 a
podle svého přání je pochována vedle hrobu svých rodičů,
který je v rohu hřbitova. V roce 1988 byla světlá,
mrazem prasklá náhrobní deska vyměněna za novou v tmavším
provedení – údajně nákladem mladého muže, který nechce být
jmenován.
Ale
abych se vrátil k Brdské stezce. Po zdárném zakončení celé
akce nastává úklid jídelny a dalších prostor využívaných
pořadateli a přesun do místa ubytování. Společné posezení
trvá dlouho do večera, všeobecně dobrou náladu ještě podporuje
hojnost jídla a moravského vína. Když se hostitelé objeví s
různými bubínky, chřestítky a dokonce s didgeridoo, nadšeně se
po nich vrháme a pouštíme se do hudební produkce, která u
některých jedinců vyvolává nadšení blížící se transu.
V
neděli ráno chvilku prší a když přestává, vyrážíme k
rozhledně na Studeném vrchu. Ještě před tím se však zastavujeme na místním hřbitově, abychom uctili památku Honzy Zajíčka.
Studený vrch,
dosahující nadmořské výšky 660 metrů, je nejvyšším vrcholem
severovýchodní části Brdské vrchoviny, která se nazývá
Hřebeny. Podle pověsti vyráběl v milířích
na jeho vrcholku uhlíř dřevěné uhlí a jeho syn v okolních
lesích často pytlačil. To rozzlobilo ducha Fabiána, což byl
zakletý rytíř, který žil v brdských lesích a lidem
přinášel jen dobro. Fabián začal uhlíři zhasínat milíře a
on se pak se synem musel odtud odstěhovat.
Nedá
mi to, abych na tomto místě ještě jednou nevzpomněl na Honzu
Zajíčka, který v 80. letech pořádal dálkové pochody s názvem
Hledáme brdského ducha Fabiána. Byly to denní a noční okruhy v
délce 27 kilometrů, takže když jsem v roce 1984 (To snad není pravda, vždyť je to 30 let!) ušel čtyři
kolečka, měl jsem v cíli 108 km, což byla moje první a poslední
stovka. Ne, nebyl jsem odrovnaný, naopak ještě jsem domů řídil
auto, ale zkrátka stovky mě nijak neoslovily. Já se rád zastavím,
rozhlédnu, něco vyfotím – a to moc nejde ani na padesátce,
natož na stovce.
Tak
zpátky do současnosti: šlapeme na Studený vrch. Na jeho vrcholku
byla v roce 1940 postavena 17,5 metru vysoká zděná sedmiboká
měřická věž. Těchto věží bylo u nás v minulosti postaveno
několik, podobná je například na Melechově nebo na Vysoké u
Kutné Hory. Tato však byla zásluhou sdružení Turisté severních
svahů Brd zpřístupněna turistům a je využívána jako
rozhledna.
Po
vystoupání 81 schodů máme před sebou výhled na Křivoklátskou
vrchovinu pokrytou hlubokými lesy, kopce Českého středohoří,
Dobříš a okolní brdské kopce. Za lepší viditelnosti bychom prý
viděli Krušné hory s Klínovcem, Říp, Bezděz a Ještěd.
Vracíme
se na zem, kde nás u ohýnku na roštu čekají klobásy a porce
kuřat v alobalu. S lahvovým pivem u dřevěného stolu a pod
hřejivými paprsky jarního sluníčka to je krásné zakončení
bohatého prodlouženého víkendu.
Žádné komentáře:
Okomentovat