Přihlašuji
se na „pětatřicítku“. Od startu vedou všechny trasy pochodu
společně a postupně se odpojují od „padesátky“.
Jde
se k nádraží a podél hlavní silnice souběžné s Labem k
železničnímu mostu spojujícímu Ústí nad Labem s místní částí
Střekov. Nízké ranní sluníčko krásně osvětluje Větruši,
oblíbené výletní místo s výletní restaurací na vysoké skále
nad městem. Odpoledne se budeme přes Větruši vracet do cíle.
Původní,
takzvaný Severozápadní
most byl 310 metrů dlouhou kombinací železničního a silničního
mostu. Železnice ležela 17 metrů
nad normální vodní hladinou, 6,5 m pod kolejnicemi byla jízdní dráha pro povozy a dobytek a také chodník pro chodce. Stavba začala 10. prosince roku 1872, po
zatěžkávacích zkouškách byla slavnostně odevzdána do provozu
14. února 1874. Při náletu v dubnu 1945 byl most těžce
poškozen, a tak nový železniční most byl později postaven
o několik metrů blíže k městu.
Procházím Střekovem, ulice začínají mírně stoupat a já mírně bloudit. Žlutá značka se mi někde ztratila, naštěstí jdou přede mnou turisté, táta se dvěma syny. Jsou téměř místní, také ztratili značku, ale vyznají se tu. Za chvíli už stoupáme po schodišti a pak lesní cestou na vrchol Malého Sedla (284 m n. m.). Je zde první kontrola, ale především rozhledna.
Procházím Střekovem, ulice začínají mírně stoupat a já mírně bloudit. Žlutá značka se mi někde ztratila, naštěstí jdou přede mnou turisté, táta se dvěma syny. Jsou téměř místní, také ztratili značku, ale vyznají se tu. Za chvíli už stoupáme po schodišti a pak lesní cestou na vrchol Malého Sedla (284 m n. m.). Je zde první kontrola, ale především rozhledna.
Když
v roce 2003 zahájila
střekovská radnice za 4,5 mil. korun
revitalizaci vrchu Malé Sedlo, její součástí byla výstavba
turistické rozhledny, která na základě pozdější ankety čtenářů
Ústeckého deníku dostala jméno Střekovská
vyhlídka.
Postupně byla upravena přístupová cesta, vrchol byl částečně
zbaven náletových dřevin a
na místě bývalé letecké pozorovatelny vyrostla
na podzim 2009 nová
kamenná rozhledna
s dřevěným schodištěm a podlahou ochozu. Přišla na 3,2
mil. Kč, přičemž 1,5 mil. Kč zajistila zdejší poslankyně
Parlamentu ČR
z porcování „poslaneckého medvěda“. Slavnostní otevření
proběhlo v sobotu 15. května 2010. Vyhlídková
plošina se nachází ve
výšce pouhých sedmi metrů, ale výhled je
odtud pěkný. Máme před sebou centrum Ústí nad Labem, Větruši, Mariánskou skálu a
několik okolních vrchů, v dálce lze tušit hřeben Krušných
hor.
Jak
už jsem řekl, výhled je pěkný, ale pěkný je i vítr, a tak se
zbytečně nezdržuji a peláším dolů. Dokonce tak, že si
zapomínám rozhlednu vyfotit!
Trasa
pochodu pokračuje po místním značení na Střekov, pod nímž je na parkovišti další kontrola. Černá skála, na níž hrad stojí, je hustě pokryta žlutými trsy tařice skalní. Podle pověsti roste tam, kde se zachytily plavé vlasy dcery hradního pána, když skočila z útesu.
Hrad Střekov má dlouhou historii, v níž se
lidové povídačky prolínají s fakty. Například v roce 1842 se
na hradních zdech objevilo skutečné strašidlo. Byl jím hudební
skladatel Richard Wagner, který v romantických zákoutích staré
zříceniny hledal múzu svérázným způsobem. Zahalil se do
prostěradla, toulal se po Střekově a shlížel do údolí, až
nakonec složil báseň, která se později stala podkladem pro
libreto známé opery Tannhäuser. Nebyl jediným umělcem, který
tady hledal (a našel) inspiraci. Střekov učaroval Karlu Hynku
Máchovi, Johannu Wolfgangu Goethovi a Karlu Mayovi.
Hrad
Střekov je jednou z nejlépe dochovaných hradních zřícenin v
České republice. Patří k našim nejromantičtějším hradům. Za
tento přívlastek vděčí především své poloze na strmém
skalním ostrohu nad řekou Labe. Jeho silueta je již po staletí
symbolem města Ústí nad Labem.
První
zmínky o hradu jsou z roku 1319, kdy se český král Jan
Lucemburský rozhodl postavit nad Labem strážní stanici,
která by zajišťovala bezpečnost plavby. Protože však
neměl dostatečné množství finančních prostředků, dal pozemky
a skálu v léno bohatému pražskému měšťanovi Peškovi z
Veitmile s podmínkou, že na skále vystaví na vlastní
náklady hrad a král mu jej poté daruje i s dědičnými právy. Pešek
začal se stavbou, ale dokončil pouze dvoupatrovou budovu zvanou Velké stavení a po roce hrad prodal Vartenberkům. Ti jej vlastnili asi sto let a zasloužili se o jeho rozšíření. V 15. století
se majitelé střídali a roku 1563 jej získali Lobkowiczové, jimž
patří dodnes.
Objekt vlastního hradu je velmi dobře zachován, zejména proto, že nebyl válečnými útrapami nijak zvlášť poničen nebo vypálen. Vojenským a obranným účelům však sloužil poměrně často. Za třicetileté války jej obsadili roce 1631 Sasové a v roce 1634 krátce Švédové. Také v roce 1639 se stal opěrným bodem Švédů, ze kterého ovládali okolní kraj. Po roce 1645 sloužil hrad jako posádka Torstensonovým vojskům, která prohloubila a rozšířila koryto Labe, aby umožnila plavbu větších lodí s válečnou kořistí.
Objekt vlastního hradu je velmi dobře zachován, zejména proto, že nebyl válečnými útrapami nijak zvlášť poničen nebo vypálen. Vojenským a obranným účelům však sloužil poměrně často. Za třicetileté války jej obsadili roce 1631 Sasové a v roce 1634 krátce Švédové. Také v roce 1639 se stal opěrným bodem Švédů, ze kterého ovládali okolní kraj. Po roce 1645 sloužil hrad jako posádka Torstensonovým vojskům, která prohloubila a rozšířila koryto Labe, aby umožnila plavbu větších lodí s válečnou kořistí.
Od
konce 17. století přestal být Střekov trvale obydlen a zůstal
opuštěn. Ještě jednou však posloužil vojenským účelům, a to
za sedmileté války. V roce 1757 byl jako pruský opěrný bod
ostřelován děly Laudonových Chorvatů. V té době také došlo k
jedinému vážnějšímu poničení hradu, zejména kaple a Velkého
stavení.
Po
odchodu pruské posádky již hrad zůstal trvale opuštěn a
postupně chátral. Zájem o něj vzrostl až na počátku 19.
století s příchodem evropského romantismu.
V
tuto chvíli je hrad ještě zavřený, což není žádné neštěstí,
neboť trasa pochodu, která má tvar hodně pokřivené osmičky, se sem vrací a pokračuje přes zdymadlo na
druhý břeh Labe.
... minu novobarokní
městské divadlo, které vzniklo v letech 1908–1909 podle návrhu
vídeňského architekta Alexandra Grafa,...
Pivo charakteristické zelené barvy s bohatou pěnou, příjemnou vůní a neopakovatelnou chutí vaří pivovar Starobrno už od roku 2006 podle tajné receptury tehdejšího vrchního sládka Petra Hauskrechta. Během varu se do piva přidává bylinný výluh, který vzniká louhováním několika druhů bylin (včetně kopřivy) v horké vodě. Svou sílu pak Zelené pivo získává spodním kvašením trvajícím osm dnů, po kterém následuje dlouhé zrání při teplotě 1 °C. Posledním krokem je přidání likéru a právě díky unikátní technologii, bylinnému výluhu a likéru získává Zelené pivo svou jedinečnou chuť a nezaměnitelnou barvu.
Poměrně
dlouhá část trasy prochází
místní částí Brná. V
50. letech minulého století zde začala mohutná výstavba
rodinných domků a chat, zemědělský charakter vesnice se změnil
na rekreační a v roce 1980 se Brná stala součástí Ústí nad
Labem. Ulice, vedená
víceméně po vrstevnici, nese jméno
Karla Maye.
Pro znalce jeho života a
dílo to velké překvapení není. V
roce 1897 pobýval světoznámý
spisovatel dobrodružných příběhů několik týdnů v Brné v
hotelu Herzig, dnešním penzionu Srdíčko, kde napsal část méně
známého románu Vánoce. Na
jeho počest byla v
roce 1982 Dlouhá ulice přejmenována na ulici Karla Maye.
*
* *
Zajímavým
zjištěním
pro mě
je, že v Brné se
narodila herečka a pozdější podnikatelka Regina Rázlová (*16.
7. 1947). Její otec Ing. Stanislav Rázl byl na
počátku 60. let generálním ředitelem Spolku pro chemickou a
hutní výrobu, v roce 1968 ministrem chemického průmyslu, od ledna do září 1969 prvním předsedou vlády České socialistické republiky a od září 1969 do doku 1986 jejím místopředsedou. Regina vystudovala DAMU, v roce 1980 získala
angažmá v Národním divadle, filmovým
divákům utkvěla v paměti role po bolu Pavla Landovského v
Utrpení mladého Boháčka a v televizi například ve třech na
sebe navazujících dílech seriálu Třicet případů majora
Zemana. Od roku 1975 vyučovala na DAMU, odkud byla po roce 1990
vyhozena, přestala dostávat role v Národním divadle, televizi i
filmu (s výjimkou role sociální pracovnice Zubaté v oscarovém
filmu otce a syna Svěrákových Kolja). Začala podnikat a stala se
předsedkyní představenstva Skloexportu, následně spolumajitelem
a prezidentem holdingu Skloexport Group, a. s. V roce 1998 jedna část
jeho spolumajitelů obvinila druhou ze zneužití informací v
obchodním styku, Rázlová byla zadržena policií, obviněna z
podílu na tunelování firmy a
strávila rok ve vazbě.
V
roce 2006 však u
Evropského soudu ve Štrasburku vysoudila na České republice
finanční odškodné a v roce 2007 kauza Skloexport skončila
vynesením zprošťovacích rozsudků v plném rozsahu.
* * *
Vycházíme z lesa, musíme se zastavit a pohled, který se nám naskýtá, si v klidu vychutnat:
Stoupáme
úzkým údolím proti proudu potoka do Čeřeniště.
Z 259 předválečných
obyvatel zbylo po odsunu
Němců osmdesát lidí, v roce
1970 už jen polovina. Dnes je obec z převážné části využívána
k rekreačním účelům –
ze stovky staveb
evidovaných v roce 2012 mělo 35 číslo popisné a 65 číslo
evidenční.
Od
rozcestníku nad obcí vede červená značka víceméně po rovině,
zprava obchází vrch
Vysoký Ostrý
(587
m n. m.) a na okraji Nové
Vsi odbočuje
prudce doleva. Zdá se to nelogické, ale na hrad Střekov jdeme
poměrně dlouhou dobu z kopce.
Usedáme
na terase, popíjíme točeného „lobkowicze“ a shlížíme dolů
na Labe a vlaky projíždějící občas po železničních tratích,
které vedou po obou jeho březích.
Sestupujeme
dolů, ke střekovskému zdymadlu vybudovanému v letech 1923–1935.
Autorem díla, jež při slavnostním shromáždění v roce 1925
dostalo název Masarykovo
zdymadlo Střekov,
je architekt František Vahala (1881–1942),
žák Jana
Kotěry a Stanislava
Suchardy. Ve své době to bylo největší vodní dílo u nás a
říkalo se mu také Střekovská přehrada, neboť vzedmutím
hladiny řeky o osm metrů vzniklo jezero táhnoucí se v délce
téměř 20 kilometrů
až k Lovosicím. Slouží převážně k zajištění splavnosti,
ale má také význam energetický – součástí stavby je totiž
vodní elektrárna se třemi vertikálními Kaplanovými turbínami.
Přes
zdymadlo vede žlutá značka, která nás přivádí na levý břeh
Labe, kde nás čeká poměrně strmý výstup. Své spolupochodníky
na chvíli opouštím a odbočuji pár set metrů k Vaňovskému
vodopádu.
Nachází se ve skalním kotli tvořeném čedičovými sloupy, které
jsou výsledkem sopečné činnosti v mladších třetihorách.
Podlešínský
potok zde padá
ze dvou stupňů, ale protože vzdálenost mezi nimi je menší než
jejich výška, je považován za jeden dvoustupňový vodopád. Jeho
celková výška je 26 metrů, ale turisticky přístupný je pouze
dolní stupeň, který je vysoký 12 metrů. Pod vodopádem protéká
potok kamenitou sutí a po několika stech metrech se vlévá do
Labe.
Vracím
se stejnou cestou na rozcestí a pěšinou traverzující prudký levobřežní svah pokračuji dál. Ale opět ne dlouho, iznejtě, že v těchto místech jsem musel nejen zastavit, ale také vytáhnout fotoaparát:
Pokračuji v cestě k Větruši,
tradičnímu výletnímu cíli, který nabízí kromě vyhlídkové
věže, restaurace a hotelu také zrcadlové a přírodní bludiště,
sportoviště a dětský koutek. Dříve zvaná Ferdinandova výšina,
s 30 m vysokou vyhlídkovou věží. V roce 1839 nechal občan Jan
Tomáš upravit na svém pozemku cesty, aby umožnil vyhlídky na
labské údolí. V roce 1848 zde byla vystavěna restaurace s
tanečním sálem a když později budovy již nevyhovovaly, byly
vykoupeny a podle projektu ústecké stavební firmy Alvin Köhler
byla v roce 1897 postavena budova nová.
Než se vydáme dolů a přes centrum do cíle pochodu, prohlížíme si město z vyhlídkové terasy:
V
neděli ráno se
jdu podívat do centra. Svůj původní charakter ztratilo už dávno,
zbyly
z něho prakticky jen dva kostely a morový sloup na náměstí.
Děkanský kostel
Nanebevzetí Panny Marie
je proslulý svou šikmou věží, nejšikmější u nás. Od svislé
osy je odkloněna o 198 centimetrů, a to od konce druhé světové
války, kdy při bombardování města spojeneckým letectvem
vybuchly v těsné blízkosti kostela tři letecké bomby. Téměř
pětinu historického centra tehdy bombardování srovnalo se zemí.
Vyfotit
si tuto gotickou trojlodní stavbu je dost problém, neboť ji ze tří
stran obklopuje nákupní centrum Forum, která tak zaplnilo po válce
nevyužité prostranství na okraji historického jádra. Naopak není
problém fotografovat Mariánský
most, nejnovější
ústecký most
z roku 1998, který se ihned stal jedním ze symbolů města
a v roce 2001 byl v mezinárodní anketě renomovaného
časopisu Structural Engineering International zařazen mezi deset
nejkrásnějších světových staveb posledního desetiletí 20.
století.
Dvojice šikmých pylonů, z nichž vychází 15 dvojic
lan, které nesou 179 metrů dlouhou mostovku, působí jako výrazná
protiváha k protější Mariánské skále. Most je zčásti
ocelový, zčásti železobetonový, váží 3 500 tun. Rozpětí
hlavního pole je 123 m, výška pylonu 75 m a celková
rozvinutá délka mostu včetně ramp je 333 m. Byl budován pět let
a město do něj investovalo přes 750 milionů Kč. Autorem návrhu
byl architekt Roman Koucký.
Batoh
ukládám na nádraží do úschovny a vracím se do centra.
Udělám
pár fotek moderní architektury,...
Krajský úřad Ústeckého kraje |
Zrcadlení |
Budova magistrátu |
...a
pokračuji k sousední
novorenesanční budově. Původně
to byla škola, později
hlavní pošta a
dnes v ní sídlí
městské muzeum.
V těchto dnech tu
probíhá výstava, která
přibližuje dílo spisovatele Karla Maye a jeho vztah k Čechám,
především k Ústecku. Jedinečné
exponáty, jako
dvě nejslavnější pušky dobrodružné literatury – stříbrnou
puška Vinnetoua a medvědobijku
Old Statterhanda –
zapůjčilo
Muzeum
Karla Maye v Radebeulu, další
jsou z Náprstkova
muzea
asijských, afrických a amerických kultur, Národního
památkového ústavu,
Moravského zemského
muzea v Brně, Severočeského
muzea
v Liberci a od
řady
soukromých sběratelů. Bohužel
je dnes neděle, což je v ústeckém muzeu zavírací den...
Rozhořčen
vracím se k obchodnímu centru Forum, jehož kavárna je v tuto
ranní dobu asi jedinou ve městě, která je schopná ukojit moji
touhu po kofeinu, a po krátkém posezení sám sebe ujišťuji, že
nebude hříchem použít k dosažení Větruše lanovky. Především
proto, že to zabere několikanásobně méně času, než tam
stoupat po svých, jízda trvá necelé dvě minuty. Za druhé –
pěšky jsem tam byl včera a za třetí – zvědavost je mocná a
cena 18 Kč nestojí za řeč. Nejpádnějším argumentem ovšem je,
že dolní stanice lanovky je ve třetím patře objektu, v němž
sedím u espressa.
Visutá
dvoulanová dráha kyvadlového systému s pevným uchycením dvou
kabin přepraví pro deset sedících a pět stojících osob za
hodinu až 390 osob při dopravní rychlosti 6 m/s. Lanovka je dlouhá
330 metrů, překonává převýšení 50 metrů a jezdí každou
čtvrthodinu.
Opět
se jdu pokochat krásnou podívanou z vyhlídkové terasy a teprve potom se vydávám na cestu z Větruše dolů. Zastavuji se u zrekonstruovaného středověkého
popraviště...
...a
pokračuji po silnici stále dolů. Pár desítek metrů doprava
podél hlavní silnice a stojím u vstupu do podzemního Muzea
civilní obrany. Původně to byl jeden z protileteckých krytů,
proto se také používá název Luftschutz
museum.
Druhá
světová válka byla zhruba v polovině, když přišel říšský
rozkaz budování Luftschutz krytů I. třídy odolnosti na území
protektorátu. Stavbu krytu pod skálou, na které stojí Větruše,
začali v roce 1942 budovat kromě dobrovolníků i váleční
zajatci a bylo vyraženo celkem 750 metrů štol. V letech 1952–1956
došlo k přebudování na atomový kryt civilní obrany, který byl
ve správě Spolchemie Ústí nad Labem. V roce 2007 získal podzemí
soukromý majitel a v roce 2012 se parta nadšenců rozhodla
vybudovat v tomto prostoru Muzeum civilní obrany.
Celkově má 500
metrů zpřístupněných chodeb, dalších 250 metrů je původních
štol, které byly otevřeny po sedmdesáti letech. Přístupné
nejsou, ale máme možnost nahlédnout, jak se budovaly.
Expozice ve
vybetonovaných chodbách představuje technické vybavení, jako je
funkční strojovna vzduchotechniky či naftový motorgenerátor, ale
také zdravotní ošetřovnu, radiotelefonní ústřednu, rozsáhlou
kolekci plynových masek od roku 1920 až po současnost, vojenské
mapy a předměty nalezené v okolí krytu i ve štolách.
Jen o pár stovek metrů dál směrem ven z města se nachází Muzeum
lehkého opevnění vzor 36,
v podstatě
rekonstruovaný objekt
lehkého opevnění z roku 1936. Jedná se o typ C, tedy bunkr se
třemi střílnami, který byl vybaven třemi kulomety, zásobami
střeliva a periskopem. Osádku tvořilo šest mužů, jejichž
úkolem byl dohled nad silnicí Ústí nad Labem – Trmice a
zamezení případného pokusu nepřítele o překročení řeky
Bíliny. Ve střeleckém prostoru bunkru se nacházela ústecká
chemička i Západní
nádraží a bunkr
zároveň poskytoval ochranu nedalekému postavení dělostřelectva.
V září roku 1938 se zde odehrála přestřelka mezi obránci
objektu a henleinovským provokatérem, ale k žádnému zranění
nedošlo. Za války byl bunkr využíván patrně jako pozorovatelna,
při spojeneckém bombardování města utrpěl menší šrámy. Po
válce sloužil jako příležitostné smetiště a až v roce 2005
začaly snahy o jeho rekonstrukci se záměrem vytvořit zde muzeum.
O objekt pečují členové Klubu vojenské historie Trmice s cílem
uvést jej částečně do stavu z konce 30. let minulého století a
částečně využívat interiér jako expoziční prostor. Těžištěm
expozice jsou jeden lehký a dva těžké kulomety z výzbroje
prvorepublikové armády a předměty ze sbírek spolku, jako
součásti
výzbroje a výstroje čs. armády či finanční stráže a
staré fotografie. Muzejní expozice je v objektu instalována o
státních svátcích a příležitostně i mimo ně, termíny jsou
zveřejňovány na internetových stránkách muzea.
Jako
rozloučení s Ústím
nad Labem beru posezení ve střekovské hospůdce
U Lípy, na
kterou v dobrém vzpomínám v
souvislosti s dálkovým pochodem Porta Bohemica, kterého jsem se
před několika lety
zúčastnil.
Protože
před pár dny byl Zelený
čtvrtek, má hospůdka
ještě dnes v nabídce
Zelené pivo. Pivo charakteristické zelené barvy s bohatou pěnou, příjemnou vůní a neopakovatelnou chutí vaří pivovar Starobrno už od roku 2006 podle tajné receptury tehdejšího vrchního sládka Petra Hauskrechta. Během varu se do piva přidává bylinný výluh, který vzniká louhováním několika druhů bylin (včetně kopřivy) v horké vodě. Svou sílu pak Zelené pivo získává spodním kvašením trvajícím osm dnů, po kterém následuje dlouhé zrání při teplotě 1 °C. Posledním krokem je přidání likéru a právě díky unikátní technologii, bylinnému výluhu a likéru získává Zelené pivo svou jedinečnou chuť a nezaměnitelnou barvu.
* * *
Otázku,
co dělat s Velikonočním pondělím, když nocleh v Ústí byl
možný jen do neděle, jsem vyřešil již před týdnem. Zavolal
jsem do Valdeku, kde Olaf Čihák pořádá akci Jarním Šluknovskem
(zúčastnil jsem se třikrát, na blogu najdete 2013 a 2010)
a zeptal se majitelky areálu, zda nebude problém s přespáním.
Ujistila mě, že nebude, a tak odpoledne odjíždím přes Děčín
do Šluknovského výběžku.
Děkuji, že jsem mohla díky Vašemu článku navštívit důvěrně známá místa:-)
OdpovědětVymazatTo jsem rád!
OdpovědětVymazat