Do Městské kavárny ve Světlé nad Sázavou zavítal na pozvání městské knihovny hudební kritik Jan Rejžek se svým poslechovým pořadem Kaleidoskop.
Jan Rejžek (*1954) je český hudební a filmový kritik, novinář, básník, moderátor a občanský aktivista, který se v 70. letech proslavil svými mnohdy nekompromisními kritikami v měsíčníku Melodie. Od roku 1979 připravil na 900 poslechových pořadů v klubech po celé republice, příležitostně uváděl i rockové a folkové festivaly, včetně toho na Lipnici v roce 1988, kde na závěr pozval na pódium tehdejšího předního disidenta Václava Havla. Po listopadu 1989 připravoval v Českém rozhlase hudební pořad Kaleidoskop a Kritický klub Jana Rejžka, který byl pokračováním pořadu Katovna, připravovaným společně s Vladimírem Justem pro Českou televizi. Nyní píše pravidelné sloupky pro Lidové noviny.
Posluchače, kterých se bohužel sešlo s bídou patnáct, krátce seznámil, jak tato poslechová diskotéka vznikla. Rozhodl se totiž obnovit po letech poslechové pořady, s nimiž za minulého režimu jezdil po klubech. Mimo jiné proto, že veřejnoprávní rádia ovládají hluchoněmí hudební redaktoři a provádějí tam neuvěřitelné věci.
Zhruba dvouhodinový pořad se skládá ze dvou částí, první je věnována tvorbě domácí, druhá, nazvaná Letem světem představuje průřez nejzajímavějšími zahraničními alby poslední doby, nejpestřejšími styly a žánry, jako je klezmer, irský folk či africká etnická hudba.
Na úvod Jan Rejžek přehrál nejhorší a nejlepší singl, přičemž jako nejhorší ohodnotil unikátní valčík z roku 1951 Valčík a píchačky v podání dosud žijícího Standy Procházky (*1919) a za nejlepší označil duet Tomáše Hanáka a Lenky Vychodilové Plechová hubička.
Z domácí tvorby představil mnohé neznámé interprety, jejichž muziku nehrají ani rozhlasové stanice veřejnoprávní, natož komerční. Pro mě například byla objevem kladenská skupina Zrní, která svůj název odvozuje od zážitku ze stopování, kdy její členy vzal řidič traktoru s valníkem plným zrní. Jan Rejžek pustil ukázku z jejich poslední, tedy čtvrté desky s názvem Následuj kojota. V bloku zahraniční muziky jsme se pobavili při poslechu písně Danke skupiny Volksbühne Berlin.
Keith Richard (*1943), kytarista a zakládající člen Rolling Stones z letošního sólového alba Crosseyed Heart, kanadského hudebníka a písničkáře židovského původu Leonarda Cohena (*1934), jeho Halelujah podobné...
Připomněl také říjnová výročí Johna Lennona, který by se 9. října dožil pětasedmdesáti let, Manfreda Manna (*1940), zakladatele stejnojmenné skupiny, a dva letos v červenci zesnulé hudebníky Otu Petřinu a Ladislava Kantora. Kytarista, skladatel, textař, zpěvák a kapelník Ota Petřina (*1949) spolupracoval s Václavem Neckářem, Martou Kubišovou a Helenou Vondráčkovou, z nichž vznikla skupina Golden Kids, vedl Neckářovu skupinu Bacily a na první dvě alba Petry Janů složil všechny skladby. Hudební dramaturg, publicista, režisér a scenárista, textař, dlouholetý člen skupiny CaK vocal, pedagog a politik Ladislav Kantor (*1945) byl prvním ředitelem sekretariátu a protokolu prezidentské kanceláře a poradcem prezidenta Václava Havla.
V průběhu večera se Jan Rejžek několikrát zmínil o své knize Jak tohle vůbec můžete otisknout!, která představuje téměř devítisetsránkové (!) souborné vydání jeho hudebních kritik, recenzí a rozhovorů z let 1974 až 1993.
Jan Rejžek (*1954) je český hudební a filmový kritik, novinář, básník, moderátor a občanský aktivista, který se v 70. letech proslavil svými mnohdy nekompromisními kritikami v měsíčníku Melodie. Od roku 1979 připravil na 900 poslechových pořadů v klubech po celé republice, příležitostně uváděl i rockové a folkové festivaly, včetně toho na Lipnici v roce 1988, kde na závěr pozval na pódium tehdejšího předního disidenta Václava Havla. Po listopadu 1989 připravoval v Českém rozhlase hudební pořad Kaleidoskop a Kritický klub Jana Rejžka, který byl pokračováním pořadu Katovna, připravovaným společně s Vladimírem Justem pro Českou televizi. Nyní píše pravidelné sloupky pro Lidové noviny.
Posluchače, kterých se bohužel sešlo s bídou patnáct, krátce seznámil, jak tato poslechová diskotéka vznikla. Rozhodl se totiž obnovit po letech poslechové pořady, s nimiž za minulého režimu jezdil po klubech. Mimo jiné proto, že veřejnoprávní rádia ovládají hluchoněmí hudební redaktoři a provádějí tam neuvěřitelné věci.
Na úvod Jan Rejžek přehrál nejhorší a nejlepší singl, přičemž jako nejhorší ohodnotil unikátní valčík z roku 1951 Valčík a píchačky v podání dosud žijícího Standy Procházky (*1919) a za nejlepší označil duet Tomáše Hanáka a Lenky Vychodilové Plechová hubička.
Z domácí tvorby představil mnohé neznámé interprety, jejichž muziku nehrají ani rozhlasové stanice veřejnoprávní, natož komerční. Pro mě například byla objevem kladenská skupina Zrní, která svůj název odvozuje od zážitku ze stopování, kdy její členy vzal řidič traktoru s valníkem plným zrní. Jan Rejžek pustil ukázku z jejich poslední, tedy čtvrté desky s názvem Následuj kojota. V bloku zahraniční muziky jsme se pobavili při poslechu písně Danke skupiny Volksbühne Berlin.
Keith Richard (*1943), kytarista a zakládající člen Rolling Stones z letošního sólového alba Crosseyed Heart, kanadského hudebníka a písničkáře židovského původu Leonarda Cohena (*1934), jeho Halelujah podobné...
(Foto: MM)
Žádné komentáře:
Okomentovat