sobota 13. ledna 2018

Večerní Prahou

Turistický pochod, který pořádá KČT, odbor Pohoda Praha, má podtitul Po stopách plynových lamp s Pražskou plynárenskou

Na start pochodu, který je z nádvoří domu čp. 37/38 na Národní třídě, se vydávám po celodenním náročném toulání Prahou, při němž jsem navštívil Muzeum historických nočníků a toalet v Michalské ulici (článek o něm naleznete na tomto blogu zde), kryptu pravoslavného kostela sv. Cyrila a Metoděje v Resslově ulici, o které píši zde, a výstavu Sedmičky Josefa Lady v Tančícím domě na Rašínově nábřeží. Tak o ní je článek na tomto blogu.
Odcházíme v 17 hodin a podle propozic kličkujeme Starým Městem: Na Perštýně Martinská – Uhelný trh (plynové lampy) – Rytířská (plynové lampy) – Melantrichova Kožná Železná Ovocný trh (plynové lampy) – Celetná Staroměstské náměstí Malé náměstí Karlova Michalská Vejvodova Jilská Husova Karlova a u Klementina přecházíme na Karlův most (plynové lampy). Za ním odbočujeme doprava na Dražického náměstí, kde je čtyřramenný plynový kandelábr, ale ostatní osvětlení je elektrické. Pokračujeme ulicí Míšeňskou, podcházíme Karlův most a přes Kampu se dostáváme na mostek přes Čertovku a kolem Lennonovy zdi na Velkopřevorské náměstí. Následují ulice Lázeňská Mostecká Malostranské náměstí – podloubím kolem pivnice U Glaubiců a kolem Lichtenštejnského paláce, před nímž je sedmadvacet zelených sloupků s hlavami na památku popravy českých pánů, do Nerudovky. Vystoupáme na Hradčanské náměstí a zastavujeme se u osmiramenného kandelábru, kde se kolem lampáře shromáždila skupinka účastníků pochodu a zkoušejí si rozsvítit či zhasnout některou z plynových lamp.
Loretánskou ulicí se dostáváme ke druhému osmiramennému kandelábru a pokračujeme ulicemi U Kasáren a Nový Svět, od roubenky stoupáme Černínskou ulicí k Loretě a kolem Černínského paláce míříme na Pohořelec a dál na Petřín.
Procházíme Hladovou zdí a podél Křížové cesty sestupujeme dolů. Po schodech a poté ulicí Vlašskou se dostáváme k nemocnici milosrdných sester sv. Karla Boromejského, míjíme Lobkovický palác, v němž sídlí velvyslanectví Spolkové republiky Německo, odbočujeme vlevo a stoupáme úzkou uličkou Jánský vršek. Pod schody je vpravo vstup do průchodu domu na nádvoří, kde se po levé straně nachází Alchymistická hospůdka Kellyxír, cíl dnešního pochodu. Máme za sebou devět kilometrů a tady si vystojíme krátkou frontu na diplom a razítka.
My ale s pěším putováním ještě nekončíme a jdeme Nerudovkou přes Malostranské náměstí ke stanici metra A Malostranská. Tam se nakonec rozhodujeme, že půjdeme pěšky přes Chotkovy sady, kolem Bílkovy vily na Kulaťák a dál do Dejvic, tedy dalších asi pět kilometrů.