čtvrtek 20. června 2019

Řecký ostrov Kos (IV)

(předchozí článek Řecký ostrov Kos III)
Třetí autovýlet, tentokrát na jihozápadní poloostrov Kéfalos

Už po pár minutách jízdy z Tigaki zastavujeme, neboť nás po levé straně od silnice upoutal zajímavý kostelík se zvonicí:
A to jsme netušili, že je přístupná kovovým točitým schodištěm a umožní nám výhled do dáli!
Před městečkem Antimachia, ležícím na náhorní planině v samotném středu ostrova, odbočujeme doleva a po vyasfaltované polní cestě míříme k benátské pevnosti.
Byla postavena řádem rytířů sv. Jana počátkem 14. století a v době pirátství se do ní uchylovali obyvatelé vesnic Antimachia a Kardamena před děsivými nájezdy alžírských a saracénských pirátů.
Kromě mohutných hradeb se dochovaly ruiny bran,...
Erb velmistra řádu johanitů Pierra d´Aubussona (1476–1503)
... pokojů, skladů potravin, vodních nádrží a jiných staveb. Uvnitř pevnosti se nacházejí dva kostely: Agia Paraskeva z 18. století a Agios Nikolaos ze 16. století.
Kostel sv. Paraskevy
Vracíme se na hlavní silnici, která obchvatem míjí Antimachii i sousední letiště a pokračujeme okrajem městečka Kéfalos na jih, do nitra hornatého poloostrova. Na křižovatce si můžeme vybrat doleva či doprava. Odbočujeme doleva s tím, že se sem stejně musíme vrátit a pak se pojedeme podívat doprava.
Sjíždíme dolů až tam, kde silnice končí malým parkovištěm u kláštera Agios Ioannes
Choklákia – mozaika z  malých mořských oblázků
Prostor před kostelíkem zasvěceným sv. Janu Křtiteli, je stíněn obrovským starým platanem, jehož silné větve podpírají zděné sloupky.
Vracíme se na křižovatku a odbočujeme na Ag. Theologos:
Úzká asfaltka nás postupně přivádí ke třem kostelíkům...
Vegetace v okolí prvního kostelíku
První kostelík jsme si prohlédli zevnitř, druhý je vzdálený od silnice,...
... a tak zastavujeme až téměř na břehu moře u kostelíka Ag. Theologos:
Vracíme se stejnou cestou, v městečku Kéfalos zaparkujeme a jdeme se porozhlédnout. K větrnému mlýnu Papavasíli se nedostaneme, neboť je součástí restaurace a číšník nás chce hned uvést ke stolu...
Stoupáme ke zřícenině pevnosti, kterou na nejvyšším bodě vybudovali ve 14. století johanité. Turci jej rozšířili poté, co ostrov získali do svého vlastnictví, ale dnes jsou z něj jen zbytky,...
... z nichž je krásný výhled:
Končíme s kulturně-poznávací činností, je na čase podívat se na zdejší Pobřeží pláží. Šest nádherných pláží se rozkládá na několikakilometrovém úseku východně od letoviska Kéfalos. Ke všem klesají úzké a hrbolaté odbočky z hlavní silnice. Tou první je Stefanos Beach, naproti níž leží ostrůvek Kastri s malým kostelíkem Ag. Nikolaos:
Moc se nám tu nelíbí, a tak si jen prohlížíme antické vykopávky v těsné blízkosti moře...

... a odjíždíme na Paradise Beach, zvanou též Bubble Beach. Toto pojmenování pochází od bublinek stoupajících z mořského dna. Jedná se o plyny vycházející z vyhaslého vulkánu na mořském dně.
Na bóji je zdaleka viditelný nápis Bubble area
Po nějaké době se balíme a hnáni touhou poznat ještě alespoň jednu z dalších pláží, odjíždíme na Camel Beach, která je podle bedekru královnou krásy mezi ostatními. Nejprve se zastavujeme v taverně na kafíčko...
... a teprve potom sjíždíme prudkou hlinitopísčitou cestou k moři. Je tu nádherně a hlavně klid – mimo jiné proto, že je už pozdní odpoledne a lidé postupně odcházejí.

Následuje článek Řecký ostrov Kos (V)