Akce pořádaná havlíčkobrodským odborem KČT aniž by nabízel pěší či cyklo trasy
Na cestu do oblíbené hospůdky se vydáváme z Okrouhlice. Za rybníkem, který je v mapách označen jménem Rybník, odbočujeme doleva na neznačenou cestu. Opodál, u jednoho z posledních domů, vidíme něco podivného, a tak i tuto cestu nakrátko opouštíme. Je to koník neboli kobylka z dětské knížky Ferda Mravenec:
Záměrně jsem si nevzal zrcadlovku, neboť jsem si říkal, že na této cestě už nemám co fotit. Ale překvapení přišlo hned po pár stovkách metrů:
Tedy ne že by to bylo něco malebného a úchvatného, ale zajímavost to rozhodně je! Lávka přes bezejmenný potok byla zhotovená ze staré lávky, která v Babicích vedla přes Sázavu (psal jsem o ní na tomto blogu zde). Byla postavena v roce 1948 jako náhrada za původní dřevěnou lávku, kterou pravidelně strhávaly plovoucí ledy. Železná lávka vzešla z dílny babického kováře Josefa Šimka, který bydlel a pracoval nedaleko. Byla vyrobena z šasi (podvozků) vojenských nákladních aut, s největší pravděpodobností z tzv. Einheitsdieselů (Standardních dieselů), které se v Německu vyráběly v šesti závodech do roku 1940. Okraje lávky směrem k louce byly vyrobeny z podvozků aut Ford V 3000S, která se od 30. let licenčně vyráběla v Německu a hitlerovská armáda je tu zanechala, když ustupovala přes Okrouhlici. Okraje lávky směrem k silnici byly dodělány později a nepocházely už z podvozků vojenských aut. Vše drželo pohromadě jen pomocí nýtů, nic nebylo svařováno. Lávka měla šest pilířů, jeden ocelový a pět betonových, které postavili místní občané pod vedením stavebního technika Aubrechta z projekční kanceláře firmy Šupich z Havlíčkova Brodu. Volná šíře mezi zábradlím byla jeden metr, celková délka nosné konstrukce činila 48,1 m, hmotnost byla odhadována na sedm tun.
Lávka přestála dvě povodně v letech 2002 a 2006, kdy se řekou Sázavou valila stoletá voda. Na její výměnu se dlouho nenašly potřebné finance, až v roce 2015 zadal starosta obce Ing. Lubomír Pospíchal studii projekční kanceláři MDS Projekt, s.r.o. Vysoké Mýto. Výměna staré lávky za novou byla zahájen 28. února 2022. Na břehu Sázavy byla smontována ze tří částí, 20. dubna byla osazena na místo, kolaudace proběhla 24. června. Jednotlivé části staré lávky byly využity v obci Okrouhlice a jejích místních částech na přemostění potoků.
* * *
Lesní cestou, která se brzy mění v polní, pokračujeme – za nepříjemného větru – k silnici vedoucí do Veselého Žďáru. Po dvou kilometrech po asfaltu přicházíme k Pelestrovské hospůdce. Zde je cíl, kde si vyzvedáváme diplomy, s občerstvením posedíme na terase a pokračujeme na železniční zastávku Havlíčkův Brod-Perknov.
Žádné komentáře:
Okomentovat