pátek 31. května 2024

Podruhé v Egyptě (V)

(předchozí článek Podruhé v Egyptě IV)
Ještě jednou za mešitami po Hurghadě

Ne že bychom byli takovými nadšenci obdivujícími muslimské modlitebny, ale dopolední procházka po městě je zpestřením celodenního povalování na pláži a koupání v neskutečně teplém moři...
Tentokrát vyrážíme jižním směrem a šikmo naproti „našemu“ hotelu si prohlížíme věžičku, která při pohledu od pláže připomínala minaret:
Noříme se do sítě vedlejších ulic a podle GPSky vyhledáváme jednotlivé mešity:
Kromě mešit a jejich minaretů obdivujeme různorodost kovářsky zpracovaných vrat:

V 10 hod. jsme po šesti kilometrech zpátky v hotelu, dáme si kafíčko a hurá na pláž...
Na příští den máme zaplacenou krátkou vyjížďku autobusem po Hurghadě. Původně jsme to v úmyslu neměli, protože návštěvy bazaru suvenýrů a parfumerie nás nelákají a do mešity Al Mina bychom se mohli dostat sami, byť ne pěšky, ale taxíkem. Když nám ale delegát sdělil, že cena je snížena z dvaceti eur na deset, přikývli jsme.
Bazar jsme opravdu jen prošli...
... a jdeme se podívat na nedalekou – co asi? Správně, mešitu!
V parfumerii jsme vypili šálek ibiškového čaje, očichali několik pánských i dámských parfémů a těšili se na prohlídku mešity Al Mina, přezdívané Nebeská mešita:
První mešita na tomto místě stála již v roce 1968, ale nakonec po ní nezůstaly žádné stopy, protože v roce 2006 se začala stavět moderní současná mešita. K její výstavbě byl použit mramor a následně celý design se promítl do světlých, krémových barev s jemně žlutým nádechem. Minarety vysoké 40 metrů jsou ukončeny symboly půlměsíce a kolem hlavní kopule vyrostly mnohé menší kopule. Mešita byla slavnostně otevřena v roce 2012.
Během důležitých modliteb se do ní může vejít až 10 000 věřících. Pokud neprobíhají modlitby, mění se na medresu a chodí se do ní vzdělávat lidé ohledně islámu. Mešita je volně přístupná, neplatí se žádné vstupné, je však třeba zout si boty a mít zahalená ramena (a ženy i kolena).
Po odchodu z mešity na nádvoří...
... nahlížím do právě se otevírajících dveří a ptám se, zda si mohu pořídit snímek:
Od mešity pokračujeme s průvodcem pěšky kolem sousoší rybářů do Nového přístavu:
Procházíme bránou a kolem fontány...
... se dostáváme na pobřežní promenádu,...
... kde mě čeká velké překvapení. Proti kráčí Mostafa Gabala, náš loňský česky mluvící průvodce káhirským muzeem! Je neuvěřitelné, že míří přímo ke mě, protože si mě pamatuje!