Sbírka automobilů Rainiera III.
Monacká vládnoucí knížecí rodina měla vždy velkou slabost pro automobily. Kníže Pierre, vévoda z Valentinois, inicioval roku 1929 založení Velké ceny, jíž se osobně zúčastnil ve voze Torpedo. Jeho syn, kníže Rainier III. (1923–2005) vyzdvihl závod na jeden z nejprestižnějších na světě, podporoval také Rallye Monte Carlo a roku 1997 založil Historic Grand Prix.
Jakožto automobilový nadšenec začal už koncem 50. let minulého století sbírat stará auta. Jeho sbírka se v průběhu let postupně rozrůstala, jak získával další a další modely, a garáž v Knížecím paláci se brzy ukázala jako příliš malá na to, aby pojala sbírku přibližně stovky ohromujících aerodynamických a sportovních vozů. V roce 1993 se proto kníže Rainier III. rozhodl, že sbírku zpřístupní veřejnosti.
Do strmé skály v Terrasses de Fontvielle nechal zabudovat terasu a vytesat rozsáhlé podzemní prostory, v nichž od července 2022 sídlí Monaco Top Cars Collection, jak se muzeum oficiálně nazývá. Zvláštní příchuť expozicím dává fakt, že mnohá vozidla si knížecí rodina pořídila pro běžné ježdění, jiná dostala darem. Původní sbírka čítala přes stovku vozidel a kníže Albert II. se roku 2012 rozhodl k radikálnímu řezu, když 38 vozidel z různých období prodal v aukci. Sbírku chronologicky zahajuje šestice kočárů z let 1865 až 1905, vyrobených v Paříži. Používali se pro účely ceremoniální (otevřená regalia) a sportovní i pro cesty na dlouhé vzdálenosti. Tehdy měly úpravu pro spaní (coupé-dourmeuse) nebo je odstrojili pro přepravu lehčích předmětů (wagonette).
Nejstarším automobilovým exponátem je De Dion Bouton Type R (CV 6) z roku 1903 se stojatým jednoválcem. Kníže jej osobně řídil na legendární vzpomínkové jízdě Londýn–Brighton:
Pokračujeme kolem dvoumístného sportovního Panhard & Levassoru Typ U2-18/30 HP se čtyřválcem 4,1 l (96 km/h), jediného dochovaného na světě, a postupujeme ke žlutému dvouválcovému cyclecaru Super (1911): Žlutý dvouválcový Renault Typ AX Voiturette (7 CV) pochází z roku 1911, z doby po první světové válce je modrý Renault Typ KJ1 (1922): Vznešeně vypadají Delage D8/15 (1934) a Delahaye 135 MS Cabriolet (1947)... ... i zástupci amerických značek Ford, Lincoln a Packard: |
Lincoln Type L Torpédo (1928) |
|
Packard Six Roadster (1926) |
V té době všechny vládnoucí rody, jež něco znamenaly, musely mít Rolls-Royce. Kníže Albert I. si pořídil černý Ghost (40/60 HP) se zlatými detaily karoserie až krátce před smrtí roku 1921: Prestiž rodiny zvyšovala také Hispano-Suiza Typ H6 B (1928) v daňové třídě 32CV, poháněná šestiválcem: Poválečné vzorky oscilují mezi velikými americkými automobily a evropskou reprezentací Mercedes-Benz, Bentley a Rolls-Royce:
|
Mercedes 220 A Cabriolet (1955) a Mercedes 300 SL (1955) |
Rolls-Royce Silver Cloud (1956), který dostal knížecí pár jako svatební dar:K oficiálním ceremoniálním účelům sloužil darovaný černý vůz Cadillac Series 6700 (1961)... ... a oblíbenec knížete, Chrysler Berline Imperial (1956): Následuje skupina sportovních a závodních automobilů (jako Ferrari, Dino, Lamborghini, Maserati, Jaguar, Cisitalia):
|
Ferrari Testarossa (1986) |
|
Lambotghini Countach 5000 QV (1986) |
|
Lambotghini Miura (1967) |
Nechybějí sportovní vozy... |
Ferrari Daytona (1971) a Porsche 908 (1969) |
|
Porsche Carrera (1973) |
|
BMW M1 (1982) |
... a automobily z Rallye Monte Carlo: |
Toyota Yaris WRC |
|
Citroën DS3 WRC |
|
Ranault 5 Maxi Turbo |
Vrcholem je bezesporu (jsme přece v Monte Carlu) bohatá kolekce monopostů F1 spjatých většinou s místní Grand Prix: |
McLaren MP 419 (2004) |
|
Mercedes AMG Petronas (2013) |
|
Alfa Romeo Sauber C37 (2018) |
|
Aston Martin Red Bull RB 13 (2017) |
A na závěr celá plejáda vozů Ferrari: |
Ferrari 125 (1950) |
|
Ferrari 625 (1955) |
|
Ferrari 312 (1974) |
|
Ferrari 640 (1989) |
|
Ferrari F310B (1997) |
|
Ferrari F2001 (2001) |
|
Ferrari F2004 (2004) |
|
Ferrari SF70 (2017) |
|
Ferrari SF90 (2019) |
Žádné komentáře:
Okomentovat