Předchozí článek Ligurie – turistika na italské Riviéře (VII)
Toulání po městě Arenzano
Linkovým autobusem odjíždíme do Arenzana, města s cca dvanácti tisíci obyvatel, ležícího na pobřeží ve vzdálenosti asi 70 km od Finale Ligure. Jeho historické centrum je charakteristickou směsí malých náměstí a pěších ulic v typickém ligurském stylu, které od nábřeží vedou až k farnímu kostelu.
Přicházíme na náměstí Piazza Giacomo Anselmo k baroknímu farnímu kostelu sv. Nazaria a Celsa, který je se svou eliptickou cihlovou klenbou jedním z mála na světě, pozoruhodný svou majestátností, bohatstvím fresek v lodích a vzácným sakrálním uměním uchovávaným uvnitř.
Stavba kostela začala roku 1703, práce skončily v prosinci 1717, v roce 1720 bylo dokončeno atrium a dvě zvonice a 28. října 1721 byl kostel slavnostně vysvěcen. Současná žlutookrová vnější barva fasády byla provedena v devadesátých letech spolu s kompletní rekonstrukcí hřbitova s použitím jednobarevných černobílých dlažebních kostek (sloh se v ligurštině nazývá „risseu“), používaných na různých pietních místech v Ligurii.
Hlavní oltář, na kterém stojí krucifix od Maragliana a po jehož stranách se vyjímají nádherné malby od Assereta, zdobí mramorové průčelí, kter vytvořili sochaři Daniele Solaro a Giovanni Tomaso Orsolino v roce 1632. Nad hlavním oltářem je krucifix od janovského sochaře Antona Maria Maragliana a jsou zde uloženy ostatky svatých Nazaria a Celsa, patronů Arenzana.
Klenbu vnitřní kopule vyzdobil freskou malíř Francesco Semino v roce 1866 a uprostřed zobrazuje scénu Nanebevstoupení Páně,...
... zatímco na spodních bočních panelech jsou zobrazeny scény a epizody z Ježíšova života, jako je Vzkříšení Lazara, Spor v chrámu a Ecce Homo.
Od téhož malíře je také dílo znázorňující Zvěstování namalované v lunetě nad balustrádou presbytáře a Poslední večeře na klenbě atria; dílo později v osmdesátých letech znovu provedli malíři Mauro Repetto a Angelo Petrucci. Impozantní varhany Mascioni jsou umístěny v apsidě od roku 1961.
Při leteckém bombardování 14. srpna 1944 bomby srovnaly se zemí celou střechu, klenbu s freskami, polychromovanou podlahu a některá vnitřní díla. Jedna z bomb byla v kostele instalována:
Rekonstrukční práce byly zahájeny v roce 1946 s cílem vrátit pietnímu místu původní barokní stavbu z 18. století; 16. května 1948 byla dokončena celá střecha kostela, v následujících letech byla předělána elipsovitá cihlová klenba s předchozími freskami.
Tohle samozřejmě není moje fotografie... |
* * *
Od kostela se mírným stoupáním dostáváme na Piazzale Santo Bambino, jemuž dominuje renesanční fasáda kostela Pražského Jezulátka, Santuario del Bambino di Praga:
Na vysokém sloupu před ním je pozlacená soška Pražského Jezulátka:
Centrální loď je nejstarší částí baziliky a pochází z roku 1908, měří 32 m na délku (včetně chóru), 11,5 m na šířku a 25 m na výšku. Strop je valeně klenutý, bohatě zdobený a obsahuje dva krásné medailony od Mariglianiho z Bergama, zobrazující Klanění tří králů a Ježíše mezi chrámovými lékaři. Ve středním pásu klenby jsou čtyři ovály od stejného autora, zobrazující čtyři vyznavače Kristova dětství.
Klenba se u presbytáře zužuje a tvoří vítězný oblouk, na kterém najdeme uprostřed umístěný řádový erb obklopený bystami sv. Eliáše a sv. Jana od Kříže (vlevo) sv. Terezie Ježíše a sv. mučedníka Anděla (vpravo). V horní části vstupní stěny se nachází nádherné rozetové okno o průměru čtyři metry, dílo společnosti Balmet z Grenoblu.
Presbytář, renovovaný v roce 1991, byl zhotoven z portugalského růžového a francouzského červeného mramoru, začleněného do velké půlkruhové platformy. Uvnitř oltáře jsou kromě relikvií kameny z Betléma a Nazaretu. Za oltářem stojí trůn Jezulátka, monumentální dílo architekta Ferrari z Janova. Za zmínku stojí dvě mramorové sochy modlících se andělů, dvanáct alabastrových sloupů, které podpírají zlatou kupoli, a deset schodů, které vedou k centrálnímu bodu trůnu, kde je umístěna dřevěná socha Jezulátka, obvykle pokrytá červeným královským pláštěm.
Při pohledu vzhůru nás upoutá grandiózní freska, dílo od malíře Renza Bonfiglia z Vado Ligure z roku 1965. Zobrazuje potřebné lidstvo u nohou Jezulátka, přičemž se v davu objevily postavy papeže sv. Jana XXIII., doktora A. Schweitzera, režiséra a herce G. Cerviho, samotného umělce a řeholního bratra Tarcisia, který toho pro svatyni tolik udělal.
Dominantou kláštera je 43 m vysoká zvonice, dokončená v roce 1965 v moderním stylu. Obsahuje dvanáct zvonů, z nichž čtyři jsou pevné a osm se může otáčet. Počet zvonů byl zvolen s ohledem na dvanáct let Ježíšova dětství a každý zvon, jak velí tradice, má jméno, jemuž je zasvěcen.
Kešku umístěnou v opěrné zdi jsme nenašli, a tak se vracíme ke sloupu s Pražským Jezulátkem a po schodišti sestupujeme k Baru del Santuario:
Objednáváme si láhvové pivo a pak i těstoviny. Top ligurskou specialitou je jednoduché, nicméně osvědčené a věhlasné pesto alla genovese, janovské pesto. Připravuje se z rozdrcené bazalky, piniových oříšků, česneku, parmazánu a olivového oleje:
Posilněni pokračujeme v poznávání Arenzana. Proč nepřiznat, že nás trochu ovlivňuje existence kešek? Míříme k Ville Figoli des Geneys, pro svou bohatost a majestátnost oslavovanou básníkem Giosuè Carduccim, který byl jejím hostem, v krátké lyrice „In una villa“. V roce 1849 vilu koupila rodina Figoliových, roku 1872 byl rekonstrukcí pověřen architekt Luigi Rovelli. Po smrti hraběte Figoliho předali dědicové panství provincii Alessandria a v roce 2012 se vila a park staly majetkem obce Arenzano. V současné době je ústředím Fondazione Accademia Marina Mercantile, která pořádá vyšší školicí kurzy pro palubní výletní lodě Hotellerie:
Velký park orámovaný krásnými alejemi, obsahuje mnoho exemplářů palem, stálezelených rostlin a magnólií. Od roku 2018 je zdejší Show Area dějištěm letních akcí, jako jsou opera, balet, kabaretní představení, hudba, koncerty a DJ sety.
Utrmáceni plahočením městem a především velkým horkem jdeme po promenádě podél moře tak dlouho, dokud nenajdeme malou plážičku víceméně ukrytou mezi skalami:
Žádné komentáře:
Okomentovat