středa 25. března 2015

Motoristické časopisy kdysi a dnes

V novinovém stánku jsem objevil nové číslo časopisu Formule & motorsport, který jsem dříve pravidelně kupoval, ale pak najednou zmizel. To mě přivedlo k nápadu ohlédnout se za historií jednotlivých motoristických časopisů. 

Motoristické časopisy přinášejí, jak lze ostatně očekávat, zprávy z dění týkajícího se motorismu  novinky auto- a motoprůmyslu, motoristického sportu, výsledky nejrůznějších závodů, články o mototuristice, kempingu a karavaningu. 
V době vlády jedné strany měl každý obor lidské činnosti svůj specializovaný magazín s prostým a všeříkajícím názvem. Časopis Žena a móda se věnoval ženě a módě, Rybářství rybářství, Výživa výživě, pro mladé byl Mladý svět, pro vojáky Voják, Melodie psala o muzice a Svět motorů o světě motorů, tedy automobilech, motocyklech, závodech apod.
V poslední době jsou motoristické časopisy stále více vytlačovány elektronickou formou, což má za následek velký úpadek a mnohdy i krach klasických časopisů. Za uplynulých sedmdesát let se na trhu objevila řada časopisů, které se věnovaly motorismu, ale většina jich nepřežila porevoluční období 90. let. Jediným, který si udržel svou podobu do dnešních dnů, je Svět motorů, i ten má ovšem svoji elektronickou mutaci.
První Svět motorů vyšel 20. ledna 1947 ve vydavatelství Autoklub Republiky Československé. Už na začátku 60. let ho kupoval táta a já jsem v něm doslova hltal cestopis Hanzelky a Zikmunda, který vycházel na pokračování, a taky reportáže ze závodů formule jedna. To ještě jezdili Graham Hill, Bruce Mc Laren, Jim Clark a Jackie Stewart.
Až do roku 1968 vycházel Svět motorů jako čtrnáctideník, od ledna 1969 dodnes je týdeníkem. V roce 1952 jej vydával Dobrovolný svaz lidového motorismu, později Svazarm neboli Svaz pro spolupráci s armádou.
V lednu 1969 začal jako dvouměsíčník vycházet časopis Motoristická současnost, jedno číslo stálo 5 Kčs. V roce 1974 se stal měsíčníkem a pod zkráceným názvem Motor vycházel až do jara 1991, kdy zkrachoval. 
V roce 1972 nabídl jednu a od příštího roku dvě pravidelné přílohy s názvem Grand Prix Sport / Piloti F1 a Auto Moto Sport. Celkem vyšlo 243 čísel časopisu a 37 příloh. Časem došlo ke sloučení s časopisem Za volantem a později se pro lepší prodejnost objevil v hlavičce na titulní straně velký nápis Motor a až pod ním menším písmem Motoristická současnost.
Měsíčník Automobil je vydáván od roku 1957 a jeho obsah je zaměřen na představování nových automobilů, osobních i užitkových, jejich testy, nové trendy v konstrukci a designu a na techniku v motoristickém sportu. O tradici titulu dbá tým odborníků, v čele s šéfredaktorem Tomem Hyanem, který jako jediný zastupuje Českou republiku v evropských komisích pro volby Auta roku a Motoru roku. Původní články a reportáže vznikají na základě reálných zážitků zkušených redaktorů.
Slovenský časopis STOP Auto-moto-revue vychází od roku 1971. Do konce roku 1977 existoval jako měsíčník, od té doby vychází dodnes jako čtrnáctideník. 
Poprvé jsem se s ním setkal v trafice v Opavě, kde jsem byl na vojně. Časopis mě hned napoprvé tak zaujal, že jsem jej nejprve kupoval ve stánku a pak až do roku 1991 jsem měl předplatné. Po rozdělení Československa začal být s předplatným problém, takže jsem odebírání odhlásil a jen příležitostně jsem si jej při cestě na Slovensko koupil. V 80. letech jsem do redakce občas poslal příspěvek, většinou fotku s krátkým textem, a téměř vždy mi jej otiskli. Samozřejmě, že jsem měl radost jak malý Jarda!
Svůj časopis mají i zájemci o terénní vozidla. Jmenuje se OffROAD 4x4 magazín a najdete v něm recenze nových vozů, srovnávací testy vozidel, řádky z historie terénních vozů i reportáže ze sportovních soutěží těchto vozidel včetně dálkových rallye typu Dakar, mistrovství světa WRC a šampionátu rallycrossu.
Společensko-motoristický časopis TRUCK magazín je určen těm, které uchvátil svět nákladních a užitkových automobilů, řidičům z povolání, jejich rodinám a managementu dopravních a logistických firem. Přináší rozhovory s osobnostmi, ankety, původní články z domova i ze zahraničí, reportáže, testy nových i ojetých vozů, cestopisy a další.
Královnou motoristického sportu je formule 1. Dříve jsme si o ní mohli číst ve Světě motorů nebo v Motoristické současnosti, až v květnu 2000 se objevila česká mutace německého časopisu F1 Racing. Po jakýchsi problémech vydavatele skončil v prosinci 2010.
No a nakonec v úvodu zmíněný časopis Formule & motorsport. Na trhu se objevil v březnu 2003 a byl konkurencí pro F1 Racing. Vycházel do roku 2011 s podivnou frekvencí: nejprve dvojčíslo listopad-prosinec, potom i červenec-srpen a nakonec prosinec-březen. V březnu 2012 vyšlo poslední číslo, o dva roky později, v březnu 2014, byl ohlášen v podobě čtvrtletníku.
Pro doplnění dodávám, že i příznivci jedné stopy mají svoje časopisy. Motocykl je velmi oblíbeným měsíčníkem, který svým čtenářům nejen objektivně poradí při koupi nového motocyklu, ale i podrobně informuje o novinkách na trhu. Nechybí ani reportáže z motorkářských srazů, informace o výrobcích motocyklů a motocyklového příslušenství, články věnované historii a motocyklovému sportu. 
K mání je také české vydání kultovního amerického časopisu o motocyklech Easyriders, symbol originality, svobody a nespoutanosti, který v USA vychází již 40 let. Dvouměsíčník odhaluje svět výjimečných a exkluzivních motocyklů – chopperů, cruiserů, customů i motocyklů stavěných na zakázku – a je okořeněn fotografiemi krásných dívek, protože krása žen a výjimečných motocyklů k sobě neodmyslitelně patří.

Žádné komentáře:

Okomentovat