Po devíti letech v kómatu zemřel nekorunovaný český král komiksu, Kája Saudek. Spolu se svým bratrem – dvojčetem, světoznámým fotografem Janem Saudkem, tvořili unikátní uměleckou dvojici, která nemá v české kultuře obdoby.
Narodili se 13. května 1935 v rodině bankovního úředníka a na konci války se kvůli svému židovskému původu dostali do speciálního koncentračního tábora pro dvojčata. V 60. letech začal Kája malovat komiksy, které se uplatnily i na filmovém plátně – v roce 1966 použil jeho kresby Miloš Macourek ve filmu Kdo chce zabít Jessii? a o čtyři roky později Oldřich Lipský ve filmu Čtyři vraždy stačí, drahoušku.
Ve druhé polovině 60. let začal experimentovat v oblasti typografie. Typy písma, které použil v časopise Pop Music Express, odrážely mimo jiné i psychedelii spojenou s bigbeatem a hippies. Jeho nejslavnějším dílem je komiks Muriel a andělé z roku 1969, ve kterém uplatnil svou oblíbenou metodu, kdy své hrdiny maloval podle skutečných lidí. Muriel dostala tvář a vnady herečky Olgy Schoberové, hlavního záporného hrdinu Xerona ztvárnil podle svého bratra Jana. Řada dalších Kájových komiksů se zařadila mezi české legendy. Na začátku 70. let ještě některé stačily vyjít v časopisech Mladý svět (Lips Tulian a jeho volné pokračování Černý Filip, komiksové opery Carmen, Dívčí války, Rigoletto) a Čtení pod lavicí (Pepík-Hipík), pro leckoho byly tyto kreslené seriály důvodem kupovat si příslušný časopis. Později mohly Kájovy komiksy spatřit světlo světa jen napůl utajeně ve speleologickém časopise (Tajemství zlatého koně, Po stopách sněžného muže, Peruánský deník či Arnal a dva dračí zuby). Po sametové revoluci začaly reprinty Saudkových komiksů vycházet ve statisícových nákladech, objevila se řada jeho pokračovatelů a epigonů, on sám však s novou tvorbou téměř přestal. Z finančních důvodů se věnoval především tvorbě erotických kreseb, pracoval pro noviny Nezávislé erotické iniciativy NEI report a pro Pivní kurýr.
Od mládí jsem Káju Saudka, respektive jeho kresby, obdivoval, o čemž se čtenáři tohoto blogu mohli přesvědčit již dvakrát – v článcích Kája Saudek & 60’ a Do Prahy za turistikou i poznáním.
Od mládí jsem Káju Saudka, respektive jeho kresby, obdivoval, o čemž se čtenáři tohoto blogu mohli přesvědčit již dvakrát – v článcích Kája Saudek & 60’ a Do Prahy za turistikou i poznáním.
Žádné komentáře:
Okomentovat