pátek 14. dubna 2017

Kolem Uhelné Příbrami

Jarní počasí, příhodné pro výlet a vycházku, nás vytáhlo za poznáním Uhelné Příbrami a jejího okolí.

Uhelná Příbram leží asi deset kilometrů severozápadně od Chotěboře a má kolem pěti set obyvatel. Byla založena ve 2. polovině 11. století na okraji pohraničního hvozdu mezi Čechami a Moravou jako strážkyně Liběcké zemské stezky, která vedla úbočím Strážného vrchu (511 m) a kolem zdejšího kostela. Obyvatelé vsi se živili uhlířstvím. Potřeba dřevěného uhlí byla ve středověku značná, byly zakládány další uhlířské obce (Úhrov, Perný, Borová) a Uhelná Příbram se stala střediskem celého uhlířského obvodu. Sem bylo uhlí sváženo z ostatních obcí a dováženo hutím a mincovně v Kutné Hoře. Uhlíři získávali od panovníků různá privilegia, během doby však začalo docházet ke sporům mezi uhlíři, feudály a kutnohorskými podnikateli, a tak se od roku 1506 začaly objevovat tendence usilující o likvidaci výsad uhlířského tovaryšstva. Zlom nastal v roce 1527, kdy král Ferdinand I. Habsburský v Kutné Hoře vyhlásil, že uhlí může vyrábět a do Kutné Hory dovážet kdokoliv.
Výroba dřevěného uhlí probíhala zuhelňováním dřeva ve stojatých nebo ležatých milířích. Stojatý milíř býval vysoký tři metry s kruhovou základnou o průměru šest metrů a obsahoval asi čtyřicet kubíků dřeva – listnatého i smrkového. Zmenšený model milíře stojí v Uhelné Příbrami na náměstí.

V roce 1483 byla ves povýšena na městečko, které ale později kleslo opět na ves. Na městys s právem konání výročních a dobytčích trhů byla znovu povýšena 11. května 1795 Františkem I., králem uherským a českým a markrabětem moravským.
Naproti modelu milíře se nachází bývalá zájezdní hospoda, před kterou stojí Lípa svobodyPod ní se 28. února 1469 sešli král Matyáš Korvín se svým tchánem králem Jiřím z Poděbrad a jeho syny ke společnému obědu. Matyáš, který proti Jiřímu vytáhl s vojskem, byl předešlého dne u nedalekého Vilémova Jiřím obklíčen a v Úhrově spolu dohodli smír. K této události se váže známý obraz Mikoláše Alše „Setkání Jiřího z Poděbrad s Matyášem Korvínem“.
Památník vojínům padlým ve světových válkách, který stojí na prostranství před bývalým hostincem, byl postaven v roce 1928 za 6 130 Kč pocházejících ze sbírek.
Jen pár desítek metrů severně se nachází kostel sv. Michaela archanděla. Původně gotický, údajně opevněný palisádou a obehnaný příkopem, byl v 18. století barokně přestavěn. Sousední barokní faru dala v roce 1760 postavit Marie Dobřenská z Dobřenic.
Polní cestou opouštíme Uhelnou Příbram a přicházíme k rybníku obklopenému ze tří stran lesem:
Blížíme se k samotě Strakov, ale ještě před ní se cesta stáčí vpravo a postupně míjíme další tři rybníky. Jistě se nějak jmenují, ale v mapě žádný název není...

Přeskakujeme potok, který rybník napájí, a stoupáme lesem dokud nenarazíme na modrou turistickou značku. Jen pár desítek metrů doleva a jsme u Zkamenělé řeky, jednoho z cílů naší dnešní vycházky.

Proud rulových balvanů svým vzhledem opravdu připomíná zkamenělou rozbouřenou řeku.
Modrá značka nás přivádí do osady Tři Dvory, kde překračuje silnici, a mírně stoupá k lesu, v němž se – na vrcholu kopce Na kobyle (535 m) – ukrývá osamocená skála zvaná Kubík. Má trochu bizarní tvar, a tak někomu připomíná zajíce (lidově kubíka), někomu ležícího lva, někomu kobylí hlavu… Kopec býval dříve holý, ale v roce 1898 byl osázen a les pak převzal název Kubík.

Pokračujeme v cestě a přicházíme na okraj Uhelné Příbrami. Míjíme sokolovnu, která plní i funkci kulturního domu, a rybník Altejch, který je oblíbeným přírodním koupalištěm i cílem sportovních rybářů. Má rozlohu jednoho hektaru a je zjevné, že jeho jméno pochází z německého Alt Teich, tedy Starý rybník.

Odbočujeme ze silnice doprava, procházíme kolem lesního rybníka Kameník a od malé vodárny mírně stoupáme lesem. Díky GPSce nebloudíme a brzy stojíme před výraznou samostatnou skálou. Říká se jí Čertova kazatelna a její německé jméno Hoch Stein dalo název okolním lesu Hoštejny.

Skála je fotogenická i z opačné strany:
Stejnou cestou se vracíme k silnici, po které šlapeme do Uhelné Příbrami. Na jejím okraji, v části zvané Na Obci si prohlížíme sochu sv. Jana Nepomuckého z roku 1845. Stojí na místě mostku přes potok, který je už nějakou dobu zatrubněný.
Na závěr mapka dnešního výletu: