Kdo by neznal proslulou písničku skupiny Greenhorns Oranžový expres, kde Mirek Hoffmann zpívá text Honzy Vyčítala: „Mně stačí, když slyším, jak ty pražce drncaj důdá, důdá, důdá, důdá...“
To už při cestě vlakem ze Světlé nad Sázavou do Ledče nad Sázavou bude brzy minulostí. Práce na kolejích Posázavského pacifiku jsou totiž v plném proudu. Nyní konkrétně na zastávce Smrčná, která je oblíbeným východiskem turistů směřujících do Stvořidel či na vrchol Melechova.
Po pravdě řečeno, to co způsobovalo charakteristické drncání kol vagónů, neměly nikdy na svědomí pražce, ale takzvané dilatační spáry mezi jednotlivými kolejnicemi. Odborně se jim říkalo stykované a vycházely z teorie volné dilatace neboli roztažnosti vlivem teploty. Aby byla umožněna teplotní změna délky kolejnic a ty se velkým teplem nekřivily, byla mezi nimi ve šroubovaném spoji charakteristická spára, jejíž největší šířka byla stanovena na 20 mm. V době, kdy upevnění kolejnice k pražci bylo nedokonalé, používaly se kolejnice o délkách 15 až 20 m. Postupem času, při zvyšování provozního zatížení a rychlostí, se jednotlivé součásti železničního svršku zdokonalovaly a hodnota dilatace kolejnic se zmenšovala. Z původních krátkých kolejnic se postupně přešlo na kolejnice o délkách 25, 30 až 60 metrů.
V dnešní době se z důvodů zvyšování požadavků na komfort, bezpečnost jízdy a snížení nákladů na údržbu kolejí preferuje použití bezstykové koleje, kdy jsou jednotlivé kolejnice svařeny do dlouhých kolejnicových pásů bez dilatačních spár. Zavedení bezstykových kolejí bylo umožněno jednak jejich dokonalou konstrukcí, takže jsou schopny přenášet napětí od teplotních změn, jednak existencí vhodné technologie svařování kolejnic. Bezstyková kolej se svařuje (odborně řečeno upíná) v rozmezí teplot 17 až 23 °C. Pokud je to za nižší teploty, kolej se napíná hydraulickými napínáky, pokud je během dne vyšší teplota, čeká se většinou na večer či noc, až teplota klesne na požadovanou teplotu.
Práce na kolejích Posázavského pacifiku provádí stavební společnost Hroší stavby Morava, a. s., výluka potrvá do 14. listopadu 2016.
Po pravdě řečeno, to co způsobovalo charakteristické drncání kol vagónů, neměly nikdy na svědomí pražce, ale takzvané dilatační spáry mezi jednotlivými kolejnicemi. Odborně se jim říkalo stykované a vycházely z teorie volné dilatace neboli roztažnosti vlivem teploty. Aby byla umožněna teplotní změna délky kolejnic a ty se velkým teplem nekřivily, byla mezi nimi ve šroubovaném spoji charakteristická spára, jejíž největší šířka byla stanovena na 20 mm. V době, kdy upevnění kolejnice k pražci bylo nedokonalé, používaly se kolejnice o délkách 15 až 20 m. Postupem času, při zvyšování provozního zatížení a rychlostí, se jednotlivé součásti železničního svršku zdokonalovaly a hodnota dilatace kolejnic se zmenšovala. Z původních krátkých kolejnic se postupně přešlo na kolejnice o délkách 25, 30 až 60 metrů.
V dnešní době se z důvodů zvyšování požadavků na komfort, bezpečnost jízdy a snížení nákladů na údržbu kolejí preferuje použití bezstykové koleje, kdy jsou jednotlivé kolejnice svařeny do dlouhých kolejnicových pásů bez dilatačních spár. Zavedení bezstykových kolejí bylo umožněno jednak jejich dokonalou konstrukcí, takže jsou schopny přenášet napětí od teplotních změn, jednak existencí vhodné technologie svařování kolejnic. Bezstyková kolej se svařuje (odborně řečeno upíná) v rozmezí teplot 17 až 23 °C. Pokud je to za nižší teploty, kolej se napíná hydraulickými napínáky, pokud je během dne vyšší teplota, čeká se většinou na večer či noc, až teplota klesne na požadovanou teplotu.
Práce na kolejích Posázavského pacifiku provádí stavební společnost Hroší stavby Morava, a. s., výluka potrvá do 14. listopadu 2016.
Žádné komentáře:
Okomentovat