úterý 5. července 2016

Toulky po horách 2016 (IV)

Předchozí článek Toulky po horách 2016 (III)

V 7.30 hod odjíždíme autobusem, tentokrát smluvním, do Štósu, konkrétně až ke kostelíku v části Štós-kúpele. Klimatické lázně byly ve Štósu zaležený v roce 1881 a o dva roky později byla zahájena první lázeňská sezóna. Není bez zajímavosti, že v roce 1963 zde byla vybudována první finská sauna na území Československa. Další devizou zdejších lázní je poskytování speleoterapie v nedaleké Jasovské jeskyni.
Nás se ovšem nic z toho netýká...

... neboť hned po vystoupení z autobusu mírně stoupáme po červeném značení do Štóského sedla (783 m) s poutní kaplí Navštívenia Panny Márie nad Smolníkom z roku 1757.
Asi po hodině cesty vedoucí víceméně po vrstevnici přicházíme pod vrchol Skorušina...
... a po červené, nově přeznačené kvůli polomům,...
... míjíme vrch Osadník (1186 m). Najdou se ovšem mezi námi jedinci, kteří touží překonat polom a vylézt na kopec, z něhož není výhled. V tom jim samozřejmě nikdo nebrání, my ostatní přecházíme u rozcestníku Bodovka na zelenou značku, která nás po zhruba osmi kilometrech přivede opět k Zádielské chatě. Ještě předtím však procházíme Borčanskou planinu s krásnou solitérní borovicí uprostřed louky.
Šíleným klesáním sestupujeme k Zádielské chatě. Dnes je státní svátek, takže jsou tu spousty lidí. A opět obsluha jako u parního kotle. Jestli chceme pivo, musíme se obrnit trpělivostí.
Už potřetí stoupáme po zelené značce na Zádielskou planinu, z vyhlídky obdivujeme hluboce zaříznutý kaňon a v něm 105 metrů vysokou skalní věž zvanou Cukrová homole, méně již cementárnu v pozadí...
Od rozcestníku Okrúhly laz sestupujeme po zeleném značení do obce Háj a jdeme se podívat na místní hřbitov. Jako turistická atrakce zde stojí 15 metrů vysoká socha anděla, kterou zde zanechala americká filmová společnost Universal po natáčení filmu Za nepřátelskou linií s Genem Hackmanem v roce 2000.
Filmový příběh se odehrává v době války v Jugoslávii a socha anděla s utrženým křídlem se v několika scénách opakuje a symbolizuje skutečnost, kterou lze vyjádřit slovy „Válce není nic svaté“.
O sochu usilovaly tři obce, které se nemohly dohodnout. Spor nakonec vyhráal Háj, na jejímž fotbalovém hřišti měl filmový štáb svoje dílny a zařízení na výrobu umělého sněhu. Dalším z argumentů bylo, že nad obcí odedávna vede Anjelská cesta.
Anděl je vyrobený z polystyrénu s povrchen tvrzeným cementací, aby na první pohled vypadal jako vytesaný z kamene. V souladu s tématem filmu vypadá jako by mu část tváře a polovinu těla někdo rozstřílel kulometem. Na zemi vedle něho leží „ulomené“ křídlo.
Na hřbitově nás zaujala ještě věc. Někteří dosud žijící obyvatelé si nechali na náhrobek vytesat nejen svoje jméno a příjmení,...
... ale i část letopočtu svého úmrtí!
Stejně jako včera šlapeme do sedla Hradná stráň, z něj po modré značce do Turni a autobusem do Moldavy.

Následující článek Toulky po horách 2016 (V)