pátek 26. května 2017

Koncert Hany a Petra Ulrychových

V předvečer folklorního festivalu Horácko zpívá a tančí se v divadelním sále Společenského domu ve Světlé nad Sázavou koná koncert sourozenců Ulrychových se skupinou Javory.

Hned po příchodu na jeviště, bouřlivě přivítáni diváky, začínají patrně největším hitem své kariéry, písničkou Nechoď do kláštera, která ve své době mimo jiné zvítězila v rozhlasové hitparádě Houpačka. V rychlém sledu a bez dlouhých řečí následuje – s výjimkou snad dvou či tří nových skladeb – celá plejáda známých a oblíbených písniček. Namátkou jmenuji jich jen pár: Ideál, Nevidomá dívka, kterou pro Hanku napsal Karel Kryl, Ententýny, Jízda králů, Putovali kdysi hudci, ZvonJavory. Všechny bez rozdílu jsou odměňovány potleskem a dalšími projevy nadšení.
Na počátku kariéry Petr (*1944) a Hana (*1949) Ulrychovi vystupují s brněnskými beatovými skupinami Vulkán a později Atlantis. Za píseň Zachovejte klid!, kterou Petr složil hned 21. srpna 1968, jej dostihuje anonymní, ale snaživě dodržovaný zákaz veřejného provozování v rozhlase a televizi. Tím ale mizí z TV a rozhlasu i Hana, protože sourozenci koncertují výhradně společně a společná je také většina písní. V roce 1971 získává Hana zlatou Bratislavskou lyru a poněkud tak vystupuje ze stínu bratra, který se postupně vymezuje spíše jako autor. V moravského folklóru objevuje beat (úder, puls) a zjišťuje, že cimbál je bicí nástroj a že puls houslí je rytmus, který ve světové hudbě nemá obdobu. A že to platí i o vnitřním rytmu moravských táhlých písní. V roce 1974 nahrávají ještě s Atlantisem LP Hej, děti, dámy a páni, ale zároveň vzniká skupina Javory, jakýsi předobraz československé world music. Po delší době se prosazují, nahrávají monotematická alba Nikola Šuhaj loupežník (1974), Meč a přeslice (1975), Ententýny (1978), Markéta Lazarová (1987). V roce 1993 se Javory stabilizují v prakticky dnešní podobě. Přicházejí mimořádně schopní hudebníci, manželé Kateřina Štruncová (housle, zpěv, zobcové flétny) a Dalibor Štrunc (cimbál a zpěv). Vzniká řada písničkových CD a zároveň různé kompilace. Veřejnost ale zná Javory především z koncertů. Je to kvalita jejich živých vystoupení, která na sebe postupně váže publikum a plní sály. 
V roce 2006 nahrávají Javory nové písničky na albu Stromy, voda a tráva. Petr se snaží o fúzi směrem k rockovějšímu zvuku, ale je to zatím jen vykročení. Zásadní krok směrem k jiné než houslovo-cimbálové zvukové energii znamená až pokus o CD bez houslí a cimbálu – Javory beat. Je to zpočátku jen název alba (2009) a studiové kapely, která ho nahrála. Postupně se však začíná utvářet pódiová souběžná hudební formace k tradiční sestavě, která prodělává personální i hudební vývoj. Obě větve Javorů koncertují někdy také společně a pak je koncert pestrou hranou a zpívanou hudební historií Hany a Petra od raných začátků až po současnost.
*  *  *
Když jsem zapátral v paměti, ale především ve svých strarých fotografiích, dohledal jsem snímky z vystoupení Hany a Petra Ulrychových v Kutné Hoře v roce 1970, kdy jsem tam chodil na průmyslovku:

Žádné komentáře:

Okomentovat