čtvrtek 18. září 2014

Pribináček slaví 60. narozeniny

Historie tvarohovo-smetanového dezertu Pribináček, lidově zvaného Pribiňák, sahá do roku 1947, kdy národní podnik Pribina uvedl na trh čerstvý vydatný mléčný dezert, který měl dětem v poválečném období poskytnout chutnou a hodnotnou výživu plnou vápníku. Krém se tehdy prodával v kelímcích pod názvy Eva, Bivoj, Perla a Mocca. 

Zlom nastal roku 1954, kdy se podle receptury, která se využívá dodnes, začal vyrábět dezert jménem Pribináček. Receptura není nijak komplikovaná, tvoří jí převážně kombinace tvarohu a smetany. Vzhledem k tomu, že k přibyslavským mlékárnám patřila i konzervárna ovoce a zeleniny, Pribináček se v 60. letech vyráběl v šestnácti různých příchutích, včetně zeleninové! 
Technologii výroby původně střežil ředitel závodu Stanislav Čapek a jeho manželka Jiřina, která pracovala jako vedoucí krémárny. Původní trvanlivost Pribináčku byla pouhých 24 hodin, proto byl zpočátku k dostání pouze v Praze a v Havlíčkově Brodě. Později se trvanlivost prodloužila na dva a posléze na čtyři dny a Pribináček se tak dostal téměř do celého Československa. První Pribináčky byly baleny do voskovaného papírového kelímku a uzavřeny víčkem z tvrdého papíru. Do kartonu se pak přidávala dřívka, která sloužila jako jednoduché lžičky.
Vzhledem k tomu, že obliba Pribináčku rychle rostla a Pribina jej kapacitně nestačila vyrábět, bylo z moci úřední rozhodnuto předat recepturu ostatním československým mlékárnám a dokonce zaškolit jejich zaměstnance. Uvolnění receptury pro další mlékárny mělo celorepublikovou poptávku po Pribináčcích uspokojit. Jednotlivé mlékárny ale recepturu přizpůsobovaly svým podmínkám a výrobky prodávaly pod názvy Bobík, Smetánek nebo Pacholík.
Receptura původního Pribináčku se prakticky nezměnila, naopak design obalu prošel několika malými revolucemi. Původní obal byl velice prostý. Dominantní motiv tvořil legendární slogan Pramen zdraví z Posázaví a červená pečeť, která tehdy sloužila jako značka národního podniku Pribina. Základ pro dnešní do oblouku psané logo vznikl hned v roce 1954. Aby se totiž název Pribináček vešel na kartonové víčko, musel být natištěn do půlkruhu. Výrazných změn se vzhled Pribináčku dočkal v 80. letech, kdy se logo změnilo na bílý nápis v modrém půlkruhu se silným bílým rámečkem. Kromě nového loga se na obalu objevily kresby dětských tváří, které naplňovaly požadavky oficiální agitace za prospěšnost mléčných výrobků pro správný růst dětí.
Další přelom v designu přinesl rok 1994, kdy se ústředním tématem obalu stal kocourek, jakožto symbol zvířátka milujícího mléko. Kocourek byl navíc znázorněn jako sedící batole, aby utvrdil maminky v tom, že Pribináček mohou dávat malým dětem. Mlsným olíznutím prokazuje skvělou chuť samotného dezertu na lžičce. Styl sedícího batolete sice časem z obalu zmizel, kocourek však zůstal na kelímcích dodnes.
V roce 1993 byla Pribina privatizována francouzskou společností Bongrain a v roce 1996 proběhla v Pribině významná modernizace výroby, po které se Pribináček začal termizovat a následně balit do kelímku uzavřeného přivařeným víčkem. Díky tomu se výrazně zlepšila jeho distribuce a Pribináček se konečně dostal do většiny obchodů v České republice i na Slovensku.V roce 2010 pak došlo k fúzi s TPK, spol. s r. o., společnost Pribina oficiálně zanikla, ovšem značka Pribina a především Pribináček zůstaly zachovány.
Na závěr ještě dodám, že letos, v roce Pribináčkových narozenin, se na trhu objevily dvě novinky pro dospělé – Pribináček s příchutěmi káva a karamel, které mají být k dostání pouze v tomto roce v rámci oslav.

Žádné komentáře:

Okomentovat