Viadukt Posázavského pacifiku, vedoucí nad Láneckou ulicí, nebyl vždy červený a obloukové konstrukce...
Projekt místní dráhy Světlá–Ledeč–Kácov schválilo ministerstvo železnic roku 1898. V roce 1900 se ve směru od Světlé uskutečnila takzvaná pochozí prohlídka trasy, bylo vydáno stavební povolení a 19. dubna 1902 byla družstvu pro stavbu dráhy udělena koncese. Stavba tvala od března 1902 do září 1903 a dne 24. září byl slavnostně zahájen provoz.
Lánecká ulice od viaduktu směrem k náměstí (foto Pavel Wolf, 1963) |
S přibývajícími léty se viadukt stával nebezpečným místem, zejména poté, kdy byla nad ním postavena základní škola a ze sídliště do ní chodily davy dětí. Dlouho očekávaná rekonstrukce viaduktu začala 18. dubna 2011, kdy se do Lánecké ulici nastěhovali pracovníci firmy Chládek a Tintěra Pardubice, a. s., se svojí těžkou technikou a vybudovali si zde zázemí staveniště.
Po 108 letech byl železniční viadukt
rozřezán a odvezen do šrotu a na jeho místo byl usazen nový, rovněž ocelový,
ale s větším rozpětím. Jeho délka je přes 16 metrů, šířka 5,5 metru a váží
kolem 38 tun.
Přeprava z mostárny v
Záboří nad Labem trvala asi tři hodiny, tahač jej přivezl do Světlé na
podvalníku krátce po půlnoci z 29. na 30. května a během následujícího
dopoledne došlo k jeho instalaci.
Práci mohutného jeřábu sledovalo několik
desítek lidí, mnozí z nich s připravenými fotoaparáty.
Zastávka Světlá nad Sázavou-město dostala nové nástupiště a červeně
natřená příhradová konstrukce nového viaduktu svítila do dálky. V pondělí 20. června projel po viaduktu první vlak. Bylo to ve 13.46 hod. a žádná velká sláva se nekonala.
Žádné komentáře:
Okomentovat