sobota 19. května 2018

TP Loupežnickou pěšinou

(předchozí článek Okruh z Oldřichovského sedla na východ)
Využíváme pobytu ve Frýdlantském výběžku a účastníme se turistického pochodu pořádaného Klubem českých turistů Mníšek u Liberce

Start je v Mníšku na hřišti fotbalového klubu, pořadatelé s loupežnickými klobouky na hlavách nás navádějí na připravené velké parkoviště. Je vidět, že jsou připraveni na velkou účast a že mají zkušenosti.
Oddíl turistiky vznikl v Mníšku už v roce 1972 a hned v příštím roce jeho členové uspořádali první ročník pochodu – stejně jako my ve Světlé, jen o deset let dříve. Po pár letech změnili zářijový termín na květnový, podobně jako my zářijový na srpnový.
Přihlašujeme se na trasu 25 km s tím, že si ji poněkud upravíme podle svých představ, aniž bychom si ji výrazně zkrátili či prodloužili. Mníšek opouštíme ulicí, která se jmenuje Fojtecká, protože nás přivede nejen k vodní nádrži Fojtka, postavené na potoce Fojtka, ale také do vsi Fojtka!
Fojtecká nebo také Mníšecká přehrada slouží výhradně k zadržování povodňových průtoků a byla postavena v letech 1904–1906 jako součást Generálního projektu na výstavbu přehrad v povodí Lužické Nisy pro Vodní družstvo v Liberci. Projekt vyhotovil profesor Dr. Ing. Otto Intze, zahrnoval výstavbu dalších tří přehrad v povodí Jeřice: Fojtku, Mlýnici a v Oldřichově v Hájích, která ale nakonec nebyla uskutečněna.
Hráz přehrady je zděná, vysoká 16 metrů, široká 4,5 m, v koruně dlouhá 146 m s poloměrem zakřivení 175 m. Objem nádrže činí 323 000 m³, maximální plocha je 21,5 ha.
Z obce Fojtka pokračujeme po zelené značce do osady Zaječí Důl a po lesních cestách k odbočce na vyhlídku Nad Lomem:
Na značku se nevracíme, neboť se necháváme zlákat na první pohled jednoduchou keškou Medvědí hlava. U skály, která ji vzhledem připomíná máme spočítat souřadnice a najít finálku, ale ta nám dala zabrat! Chodíme po lese jak bludné ovce, ale nakonec je naše!
Díky GPSce se bez problémů dostáváme znovu na zelenou značku, kterou na rozcestí měníme za žlutou a posléze za modře značenou Kateřinskou cestu. Na rozcestí Pod Dračím vrchem se krátce zastavujeme. Nachází se tu Červenkův kříž, postavený na památku (a na vlastní přání) revírníka Lesů ČR Ivo Červenky (1955–2000):
Další zajímavý křížek je U Švédů. Vypráví se, že na tomto místě strašíval duch vojáka zabitého v době sedmileté války. Aby učinili přítrž jeho řádění, postavili zde obyvatelé Kateřinek, kteří tudy chodívali k Fojtce, kamenný pomníček s křížem. V 90. letech 19. století, když zde byly káceny stromy, pod jedním z nich byla nalezena lebka a lidské kosti.
Přecházíme z modré značky na zelené a z té na odbočku na Dračí vrch. Podle pověsti zde sídlil drak, kterému museli místní pravidelně obětovat jednu pannu. Jednou se však stalo, že přítel vyvolené dívky draka těžce zranil šípem vyrobeným z tisu a drak v bolestech svými drápy rozdrtil skálu do dnešní podoby.
Na Dračím kameni (676 m) se nachází skalní vyhlídka zpřístupněná už v roce 1902 Německým horským spolkem pro Ještědské a Jizerské hory (Der Deutsche Gebirgsverein für das Jeschken- und Isergebirge). Do skály bylo vytesáno sedmdesát schodů a na vrcholu do skály zapuštěno zábradlí.
Vracíme se na zelenou značku, ve Fojtce přecházíme na žlutou a ta nás přivádí zpátky do Mníšku. Kolem barokního kostela sv. Mikuláše s hranolovou, osmiboce zvýšenou věží...
... přicházíme do cíle. Přebíráme si diplom a špekáčky a usedáme k připraveným stolů. Sluníčko svítí, hraje country kapela, je tu pohoda.
Z cíle jedeme oklikou k přehradní nádrži Mlýnice. Leží na dolním toku Albrechtického potoka nedaleko obce Mlýnice. Jedná se o nejmenší přehradu postavenou  letech 1904–1906 jako obrana proti ničivým povodním. Má rozlohu 4 ha, hráz z lomového kamene je vysoká 14,5 m a dlouhá 159 m.