Na úterý, poslední den našeho pobytu v Kytlicích, jsme si naplánovali návštěvu České Kamenice a krátký výšlap do jejího blízkého okolí.
Auto necháváme v České Kamenici na parkovišti
u Lidlu, odkud je to již jen pár desítek kroků na náměstí.
Uprostřed něho stojí renesanční devítiboká kašna z roku 1574
od kamenického mistra Mathese Zimmermanna ze Žitavy s polygonálním
pilířem s barokní sochou Panny Marie Immaculaty z roku 1680.
V těsné blízkosti kašny se nachází zdejší zajímavost –
kamenná podkova. Pověstmi opředený křemencový
kámen ve tvaru podkovy označoval hranici, kam až směl být při
městských trzích přistavován prodávaný dobytek. Dříve zde bylo
těchto kamenů více, tento byl při rekonstrukci náměstí
v letech 1998–2000 vrácen na své původní místo.
V zástavbě
náměstí i jeho okolí je řada kulturních památek, nejvíce asi
upoutá dvoupatrová budova městské spořitelny z let
1895–1897 s reprezentativním honosným průčelím. Stavba je
cenným dokladem již secesně cítěné neorenesanční architektury
s bohatou historizující štukovou výzdobou, kamennými
alegorickými sochami a téměř třímetrovou sochou rytíře,
původně označovanou jako Roland nebo Lancknecht.
Naše
první kroky vedou samozřejmě do „íčka“, umístěného ve
starém měšťanském právovárečném domě, který byl po
vypálení Sasy znovu vystavěn po roce 1654 s použitím staršího
kamenného zdiva. Jde o cennou architektonickou památku s dochovaným
podloubím a gotickým stupňovitým štítem.
Druhou
zastávkou je naše oblíbená cukrárna na protější straně
náměstí. Jedná se o bývalý hostinec Adler s pozoruhodnou
dvojhřebenovou konstrukcí střechy a vysokým dvojštítem. Tvořily
ho původně dva domy, které po roce 1843 splynuly v jeden stavební
celek, dnešní podoba je ovšem replikou z 80. let 20. století.
Po
příjemném posezení se vydáváme po žluté značce na krátký
výšlap do okolí. Míjíme městské koupaliště a stoupáme
směrem ke Kunratickému vrchu. K jeho jižní
straně přiléhá nižší hřbet, protažený ve směru
východ-západ, který se dříve nazýval Brandkamm neboli Spálený
hřeben. Na jeho jižním svahu jsou dvě upravené
skalní vyhlídky, Žába a o sto metrů dál Ponorka,
které se dříve nazývaly Brandfelsen. Menší pískovcová skála
Žába s nevelkou plošinkou poskytuje omezený
výhled, větší Ponorku (387 m) tvoří trojice pískovcových
skalních věží, přístupných po vytesaných schodech a vzájemně
propojených můstky se zábradlím. Z nejvyšší skály je
pěkný výhled na Jehlu, Zámecký vrch a četné blízké
i vzdálenější kopce Českého středohoří a Českého
Švýcarska.
V minulosti
byl ve zdejších lesích vytvořen rozsáhlý přírodní park
s četnými odpočinkovými zákoutími a výletními
místy. V sedle na rozcestí je v nevelkém pískovcovém
skalním bloku vytesaná kaplička Nejsvětější Trojice,
která bývala ohrazená plůtkem, a na skále nad ní byl
železný křížek. Z její původní výzdoby už ale nic
nezůstalo a dnes je ve výklenku zavěšený mariánský
obrázek.
Pokračujeme
po žluté – a od rozcestníku společně s modrou – k místu
nazývanému Bratrské oltáře. Sestupujeme
po kamenných schodech na malou plošinku ukrytou v závěru
zalesněné strže. Podle lidové tradice se tu v letech
1515–1614, kdy kamenické panství patřilo protestantské šlechtě,
tajně scházeli katolíci, zatímco po bitvě na Bílé
hoře tu naopak měli tajné bohoslužby vykonávat protestanti.
Podle některých vlastivědných autorů ale tyto pověsti vznikly
až v 1. polovině 19. století a místo
pobožnosti zde bylo zřízeno teprve v roce 1867.
Při rekonstrukci roku 1887 zde bylo upraveno poutní místo s barokní výzdobou a pod skalním převisem byl vybudován bohatě zdobený oltář se sochami svatých a andělů. Po druhé světové válce byla výzdoba zničena, místo zpustlo a teprve v roce 1993 bylo prostranství znovu vyčištěno a do jednoho ze skalních výklenků byla vsazena deska s reliéfem bývalého oltáře. V následujících letech byla také upevněna dochovaná torza barokních soch, z nichž některé byly datovány roku 1718 a 1765.
V letech 2010–2011 byl areál Bratrského oltáře částečně obnoven. Do prázdných výklenků byly vsazeny kopie původních obrázků Křížové cesty, namalované Michalem Janovským, a poblíž pamětní desky byla umístěna replika sochy Anděla smrti. Opraveno bylo také kamenné přístupové schodiště, u něhož byly obnoveny dva podstavce s replikou původní sochy sv. Jana Nepomuckého a s torzem sochy sv. Antonína Paduánského. Obnovu areálu zajistila obecně prospěšná společnost České Švýcarsko a město Česká Kamenice v rámci projektu Naslouchejte hlasu venkova.
Při rekonstrukci roku 1887 zde bylo upraveno poutní místo s barokní výzdobou a pod skalním převisem byl vybudován bohatě zdobený oltář se sochami svatých a andělů. Po druhé světové válce byla výzdoba zničena, místo zpustlo a teprve v roce 1993 bylo prostranství znovu vyčištěno a do jednoho ze skalních výklenků byla vsazena deska s reliéfem bývalého oltáře. V následujících letech byla také upevněna dochovaná torza barokních soch, z nichž některé byly datovány roku 1718 a 1765.
V letech 2010–2011 byl areál Bratrského oltáře částečně obnoven. Do prázdných výklenků byly vsazeny kopie původních obrázků Křížové cesty, namalované Michalem Janovským, a poblíž pamětní desky byla umístěna replika sochy Anděla smrti. Opraveno bylo také kamenné přístupové schodiště, u něhož byly obnoveny dva podstavce s replikou původní sochy sv. Jana Nepomuckého a s torzem sochy sv. Antonína Paduánského. Obnovu areálu zajistila obecně prospěšná společnost České Švýcarsko a město Česká Kamenice v rámci projektu Naslouchejte hlasu venkova.
Vracíme
se k rozcestí a pokračujeme po modré značce na vyhlídku Jehla
(487 m), dvouvrcholový čedičový kopec vypínající se nad Českou
Kamenicí. Úzký skalnatý hřbítek, který vybíhá z jeho
jihozápadního vrcholu a strmě spadá do údolí, je tvořen
špičatými čedičovými skalisky, podle nichž byl vrch
pojmenován.
Upravená stezka vede po temeni hřbítku na malé vyhlídkové skalisko se zábradlím, zpřístupněné roku 1879. Je odtud pěkný výhled do údolí na Českou Kamenici...
... Zámecký vrch, na vzdálenější Kamenický Šenov a zalesněné kopce Lužických hor.
Na západní straně vystupuje České středohoří s Bukovou horou a České Švýcarsko s mohutným Růžovským vrchem.
Upravená stezka vede po temeni hřbítku na malé vyhlídkové skalisko se zábradlím, zpřístupněné roku 1879. Je odtud pěkný výhled do údolí na Českou Kamenici...
... Zámecký vrch, na vzdálenější Kamenický Šenov a zalesněné kopce Lužických hor.
Na západní straně vystupuje České středohoří s Bukovou horou a České Švýcarsko s mohutným Růžovským vrchem.
Sestupujeme do České Kamenice a na hodinkách sledujeme čas, abychom o jedenácté hodině stihli komentovanou prohlídku nejcennější zdejší památky – poutní kaple Narození Panny Marie.
Vrcholně barokní centrální stavba s nádhernou sochařskou a malířskou výzdobou, postavená vedle
starého městského hřbitova, je skutečně pozoruhodná. Původ
poutního místa je opředen pověstmi a zázračnými skutky Matky
Boží. Historie stavby se počíná u českokamenického rodáka, od
roku 1706 čtvrtého děkana P. Jindřicha Ignáce Teigla (†1735),
který je zakladatelem tohoto poutního areálu. Za jeho působení
se rozšířila známost sošky, před výstavbou poutní kaple
vystavené v pohřební dřevěné kapli na vedlejším hřbitově,
která byla zbořena někdy při výstavbě ambitů kolem roku 1749.
Příběh
začíná morovou ranou, která na město padla v letech 1713–1714.
Při službách u nemocných se Teigl nakazil morem, avšak uzdravil
se a z vděčnosti za uzdravení, které přisuzoval působení Panny
Marie nechal pro sošku pořídit nový oltář a z pohřební kaple,
kde se od té doby přestala vystavovat mrtvá těla se postupně
stávala kaple poutní s nebývale bohatým obřadním životem.
Pomalu se množí zprávy o zázračných uzdraveních, zapříčiněných
kamenickou Matkou Boží. Ze záznamů zmiňme například 6
uzdravení ze slepoty, 31 uzdravených dětí, 23 mužů, 29 žen, 2
vyléčené kněze a 3 uzdravení z rakoviny. To už děkan Teigl
začíná podnikat první kroky k založení nového, důstojnějšího
poutního místa. Opatřil stavební plány a vyhlásil rozsáhlou
sbírku, ze které vybral značný finanční obnos. Peníze i s
plány těsně před svou smrtí předal městskému magistrátu, a
tak se roku 1736 pokládá základní kámen.
Kruhová centrální stavba byla dokončena v roce 1739 a 1. září byla do kaple slavnostně přenesena poutní soška Panny Marie, kterou údajně v roce 1680 vyřezal žitavský sochař a řezbář Krištof Ullrich pro oltář Růžencového bratrstva v děkanském kostele sv. Jakuba. Po určité odmlce se pokračovalo stavbou ambitů, které byly dokončeny roku 1749, stavba se však protáhla při dokončování a zařizování jednotlivých nárožních kaplí. Poslední byla dokončena kaple sv. Jana Nepomuckého. Jejím vysvěcením 30. září 1763 byly ukončeny veškeré stavební práce v areálu.
Autorem stavby byl patrně významný litoměřický stavitel Octavio Broggio (1670–1742). Bohužel se nedochoval plán, podle kterého se stavělo, ani záznam svědčící o jeho nesporném autorství, a tak nezbývá než se spolehnout na výsledky tvaroslovného srovnání s ostatními stavbami, které poukazují k autorství zmíněného O. Broggia.
Kruhová centrální stavba byla dokončena v roce 1739 a 1. září byla do kaple slavnostně přenesena poutní soška Panny Marie, kterou údajně v roce 1680 vyřezal žitavský sochař a řezbář Krištof Ullrich pro oltář Růžencového bratrstva v děkanském kostele sv. Jakuba. Po určité odmlce se pokračovalo stavbou ambitů, které byly dokončeny roku 1749, stavba se však protáhla při dokončování a zařizování jednotlivých nárožních kaplí. Poslední byla dokončena kaple sv. Jana Nepomuckého. Jejím vysvěcením 30. září 1763 byly ukončeny veškeré stavební práce v areálu.
Autorem stavby byl patrně významný litoměřický stavitel Octavio Broggio (1670–1742). Bohužel se nedochoval plán, podle kterého se stavělo, ani záznam svědčící o jeho nesporném autorství, a tak nezbývá než se spolehnout na výsledky tvaroslovného srovnání s ostatními stavbami, které poukazují k autorství zmíněného O. Broggia.
Na
stěnách ambitů najdeme dřevěné rokokové sochy světců a obrazy čtrnácti zastavení
křížové cesty od libereckého malíře Ignáce Müllera z roku
1862. V rozích ambitů se nacházejí nárožní kaple Panny Marie
Lurdské, sv. Rodiny, sv. Jana Nepomuckého a sv. Antonína
Paduánského s cennými dřevěnými oltáři.
Nynější
vzhled areálu je dán výsledky několika úprav a renovací. Ta
nejrozsáhlejší se uskutečnila v letech 1883–1885. Na vlastní
náklady ji nechal provést Franz Preidl (1810–1889), rodák z
Lísky u České Kamenice, velkoprůmyslník, držitel několika
panství, mecenáš a dlouholetý starosta České Kamenice.
Interiér kaple byl touto renovací zcela změněn – klenba kopule získala freskovou výzdobu s výjevy ze života P. Marie od Ferdinanda Brunettiho, italského malíře usazeného v Teplicích,
stěny a římsy bohatou štukovou výzdobu, umělý mramor, malovaná okna od Alberta Neuhausera a Dr. Jelleho z Innsbrucku.
Interiér kaple byl touto renovací zcela změněn – klenba kopule získala freskovou výzdobu s výjevy ze života P. Marie od Ferdinanda Brunettiho, italského malíře usazeného v Teplicích,
stěny a římsy bohatou štukovou výzdobu, umělý mramor, malovaná okna od Alberta Neuhausera a Dr. Jelleho z Innsbrucku.
Uprostřed kaple stojí rokokový hlavní oltář z roku 1746 od Josefa Kleina s již zmíněnou zlacenou dřevěnou sochou Panny Marie.
Z dalších pozoruhodností zmíním už jenom dvě: fresku nad vchodem, na níž je zobrazena obřízka Krista...
... a nosítka pro sochu Panny Marie Kamenické, používaná při procesích.
Po letech chátrání vnějšku objektu byla tato státní kulturní památka rozsáhle rekonstruována v letech 1995–1998 za vydatné finanční podpory města Česká Kamenice, Římskokatolické církve a Ministerstva kultury ČR.
Z dalších pozoruhodností zmíním už jenom dvě: fresku nad vchodem, na níž je zobrazena obřízka Krista...
... a nosítka pro sochu Panny Marie Kamenické, používaná při procesích.
Po letech chátrání vnějšku objektu byla tato státní kulturní památka rozsáhle rekonstruována v letech 1995–1998 za vydatné finanční podpory města Česká Kamenice, Římskokatolické církve a Ministerstva kultury ČR.
Po odjezdu z České
Kamenice odbočujeme z hlavní silnice doleva a projíždíme
vesničkou Vesnička (nelžu, podívejte se do mapy). V
Dolním Prysku odbočujeme naopak doprava a zastavujeme
na prostranství s velkým dřevěným altánem. Jen pár metrů od
něho vyvěrá pramen Svatého Kříže, brigádnicky
obnovený na podzim roku 2009 osmi členy občanského sdružení
Na Výsluní z Kamenického Šenova. V nízké skalce poblíž
je vytesaný výklenek s obrazem Ježíše Krista na Olivetské
hoře a do kamenné zídky před ním je zasazený kovaný
kříž, vysvěcený na Velký pátek 10. dubna 2009.
Od
roku 1846 stála na úpatí kopce Stráž (451 m)
kaple Nejsvětější Trojice, v jejíž blízkosti byla v roce
1865 upravena křížová
cesta s malovanými obrázky. O rok později vytvořil
Eduard Windlich v úpatí nejmohutnější pískovcové skalní
věže kapli Božího hrobu s plechovým obrazem uložení
Krista do hrobu. Po smrti majitele pozemků sedláka Franze
Kreibicha v roce 1891 byl zdejší les vykácen a křížová
cesta při tom prakticky zanikla. Její zbytky před další zkázou
zachránil Střelecký spolek z Kamenického Šenova,
který za přispění dalších dárců shromáždil v roce
1896 peníze na obnovu. Další opravy se křížová
cesta dočkala na počátku 30. let 20. století, kdy
již byla stará cesta k Božímu hrobu zničena těžbou písku,
a proto k němu byla upravena nová cesta po jižním
svahu. Obraz ve výklenku byl pak obnoven a o svatodušních
svátcích roku 1931 se tady opět konala malá slavnost.
Po
2. světové válce bylo místo ponecháno napospas času
i ničení a upadlo v zapomnění. Kaple Nejsvětější
Trojice postupně zchátrala a v roce 1974 byla stejně
jako malebný barokní mlýn a statek zbořena.
V roce 2008 zahájilo již
zmíněné občanské sdružení Na Výsluní obnovu křížové
cesty a v roce 2011 tu byla vyznačena asi dva kilometry dlouhá
okružní naučná stezka.
Stoupáme po ní do zalesněného svahu k
Božímu hrobu,
kde se cesta prudce stáčí vzhůru k upravené
vyhlídce, z níž je vidět dolní část Kamenického Šenova.
Podobný výhled se naskýtá od skalního výklenku s obrazem
Nejsvětější Trojice, který se nachází asi o dvě stě metrů
dál.
Odbočujeme na kraj lesa, odkud je krásný výhled severním směrem, Střední vrch, na jehož vrcholu jsme stáli včera, máme před sebou jako na dlani.
Vracíme se na na naučnou stezku, která pokračuje lesem k místu, kde se prudce
stáčí vlevo a traverzem ve svahu se vrací zpátky k pramenu
Svatého Kříže.
Usedáme do auta a vydáváme se na cestu domů. Zastavujeme se jenom jedenkrát, a sice v Sýčině, dříve samostatné vsi, dnes jedné ze sedmi místních částí města Dobrovice, známého Muzeem cukrovarnictví, lihovarnictví a řepařství (psal jsem o něm na tomto blogu zde). V Sýčině uprostřed hřbitova stojí kostel sv.
Václava, jehož špičaté věže jsou dominantou
širokého okolí a jsou vidět už z velké dálky. Neobvyklé
je, že jsou to věže tři.
Kostel je goticko-renesanční
dvoulodní stavba s polygonálně uzavřeným obdélným
presbytářem, ke kterému přiléhají dvě hranolové věže kryté
jehlany, zatímco třetí hranolová věž je v ose západního
průčelí. Jiří Cetenský z Cetně nechal tento neobyčejný
kostel postavit roku 1571, v roce 1736 došlo k jeho rozsáhlé
opravě podle plánu barokního architekta Františka Ignáce Préea
a k další v roce 1887. V severní věži
je v přízemí sakristie s barokním oknem a erby
Cetenských a Valdštejnů, pod jižní věží se nachází
krypta s náhrobky Maxmiliána Thurn-Taxise a jeho choti
Marie Eleonory z roku 1834.
Ke
kostelu se vztahuje romantická pověst o knížeti z nedalekého
vinařického zámku a jeho třech hašteřivých dcerách. Kníže, aby je potrestal, dal na návrší v Sýčině postavit tři
věže a v každé z nich jednu uvěznil. Sestry ve věžích
brzy zkrotly, a když se s jednou z nich, která se jmenovala
Eliška, chtěl oženit mladý vladyka z Kokořínska, Eliška
souhlasila s podmínkou, že najde ženichy i pro její sestry.
To se vladykovi podařilo a na Vinařicích se pak slavila
trojnásobná svatba. Kníže předal panství svému synovi, který
dal věže spojit chrámovou lodí a vznikl tak dnešní kostel. Tak
jako každá pověst, má i tato reálné jádro. Majitel panství
Jan Cetenský měl z prvního manželství dceru Johanku a
z druhého Annu a Elišku. Kostel v Sýčině nechal
postavit jeho výše zmíněný syn Jiří, pozdější hejtman
Boleslavského kraje.
Ke
konci 20. století se kostel nacházel v havarijním stavu
vyžadujícím nákladnou rekonstrukci. Proto bylo v roce 2002
založeno občanské sdružení Kostel Sýčina, shánějící
sponzory a peníze na záchranu kostela z dobrovolného
vstupného, které se zde vybírá při pořádání koncertů.
Při procházce po hřbitově objevujeme zajímavý náhrobek...
... a hrob manželovy rodiny, pardon rodiny Manželovy.
Žádné komentáře:
Okomentovat