středa 14. září 2016

Auta Kaipan na náměstí

Od 9 do 11 hod. se na náměstí Trčků z Lípy ve Světlé nad Sázavou konala prezentace studentských kabrioletů Kaipan.

Kraj Vysočina totiž jako první v republice umožnil žákům sedmi krajských technických středních škol v Jihlavě, Třebíči, Pelhřimově, Žďáru nad Sázavou, Chotěboři, Moravských Budějovicích a Bystřici nad Pernštejnem zúčastnit se projektu Postav si svoje auto a tím se aktivně zapojil do „Roku technického vzdělávání“. 
Cílem projektu je s využitím dílů ze Škody Fabia a z dílů dodaných automobilkou Kaipan Smržovka sestavit sportovní dvoumístný automobil, který si mohou studenti „vytunit“ dle svých představ. Realizace byla finančně podpořena z rozpočtů kraje a sponzorujících firem. Výsledkem je tedy sedm sportovních vozů, které reprezentují tyto školy na celé řadě akcí a podpoří tak technické vzdělávání v kraji. 
Historie firmy Kaipan začala oficiálně na jaře roku 1992, kdy Michal Hradský získal živnostenské oprávnění na vývoj, výrobu a prodej automobilů. Zpočátku se firma zaměřovala na výrobu replik legendárního Lotusu Seven, kterých pod označením Kaipan 47 a Kaipan 57 vyrobil kolem 170 kusů. V roce 2003 se firma přestěhovala z Prahy do Smržovky na Jablonecku a dosud vyrobila 383 automobilů Kaipan různých typů. 
Dne 19. prosince 2011 byl v Národním technickém muzeu v Praze představen nový typ vozu s označením Kaipan 16. Jedná se o dvoumístný roadster dosahující maximální rychlosti 189 km/hod. a zrychlení z 0 na 100 km/hod. za 6,5 sekundy. Auto je osazeno benzinovým motorem z vozu Škoda Fabia 1,2 TSI o výkonu 77 kW a manuální pětistupňovou převodovkou. 
Rám je svařovaný z ocelových trubek, karoserie je stejně jako v případě Kaipanu 14 dílem designéra Jana Hrbka a je z kompozitních materiálů. I když se jedná o malosériovou výrobu, je zde vysoký obsah ruční práce a každé vozidlo je tak svým způsobem originál. Cena základní verze Kaipanu 16 postaveného na klíč v továrně ve Smržovce je včetně DPH 499 000 Kč. 
Kromě Kaipanu 16  pokračuje výroba modelů Kaipan 14, který využívá díly ze Škody Favorit, a omezeně i Kaipan 57. Firma také intenzivně pracuje na vývoji pohonů a dalších částí elektromobilů.

Žádné komentáře:

Okomentovat