neděle 30. července 2017

Beskydy (II)

(předchozí článek Beskydy I)
Nedělní túra z Řeky na Malý Javorový a přes Javorový zpátky do Řeky má tvar osmičky, byť značně pokřivené...

Z Řeky vycházíme po zelené značce, která pozvolna stoupá po úzké asfaltce do Gutského sedla, odkud pokračuje již po lesních cestách. Zastavujeme se u pramene Dobrá voda, který vyvěrá přímo u cesty, a pokračujeme na Malý Javorový (947 m) s televizní retranslanční věží a turistickou chatou z roku 1895.
Při její výstavbě se soupeřilo o dřívější dokončení s chatou na Lysé hoře. Stavební firma Fulda z Těšína využila příznivějších podmínek a chatu na Javorovém dokončila o dva měsíce dříve. Obě chaty vystavěli turisté z německého Beskidverinu, štědře podporovaného Těšínskou komorou ovládanou boční větví Habsburků, což se projevilo i v jejich pojmenování. Nuže na Javorovém to byl Friedrich Schutzhaus a na Lysé hoře Erzherzog Albrecht Schutzhaus.
Friedrich Maria Albrecht Wilhelm Karl von Österreich-Teschen, tedy Bedřich Rakousko-Těšínský, arcivévoda rakouský (1856–1936), Bezručem přezdívaný Markýz Gero, byl nejstarším synem arcivévody Karla Ferdinanda a vnukem slavného rakouského maršála arcivévody Karla, který v bitvě u Aspern v roce 1809 porazil samotného Napoleona. Bedřichův strýc arcivévoda Albrecht (18171895) byl významným vojenským činitelem a velmi úspěšným báňským a hutním podnikatelem. V říjnu 1878 se oženil s pruskou princeznou kněžnou Isabellou von Croy-Dülmen (18561931), která nechala ze svých prostředků postavit turistickou chatu na Velké Čantoryji, která byla slavnostně otevřena 7. srpna 1904 a stojí tam dodnes.
*  *  *
Sedíme na odpočívce stranou od chaty a těšíme se nejprve z vynikajícího kotlíkového guláše a potom z nádherného výhledu na několik beskydských hřebenů včetně toho, který jsme prošli včera:
Od chaty jdeme mírným stoupáním na Javorový (1032 m) a po žluté značce opět sestupujeme do Gutského sedla. V klesání pokračujeme zpočátku po modré značce, ale protože chceme najít jednu kešku, značku opouštíme a jdeme nejprve po dobré lesní cestě, z které však musíme záhy opět odbočit.
Pohled zpátky na Malý Javorový
Cesta, která je na mapě i v GPSce, je však již léta nepoužívaná, zarostlá kopřivami a ostružiním, a tak se raději prodíráme nízkým podrostem s vysokou tráou, v níž se skrývají kusy větví, kořeny a kameny. Naštěstí je to jen asi tři sta metrů a přicházíme na běžnou lesní cestu. Lom, v němž se nachází keška, není k našemu překvapení ten na úbočí Goduly, v němž se těží nazelenalý druhohorní pískovec, ale mnohem blíže v hustém lese situovaný opuštěný a zarostlý malý lůmek. Od něho se vracíme na cestu a pohodlně klesáme do Řeky.
Následující článek Beskydy (III)